Pseudo bastard-lager av och för nybörjare

Har blivit lite sugen på att testa att brygga en lager nu när utomhusetemperaturen gör det lite smidigare och billigare. Recepttankarna är följande:

Pilsnermalt 3kg
Brown Rice Flakes 100g
Vetemalt 200g
Dark ale 100g

Styrian Golding Celeia
20g vid 60 minuter
30g vid 5 minuter

Mauribrew Lager 497

Allt är beställt och levererat, men det jag önskar lite input på är själva jäsningen. Mitt mål är inte nån medaljgivande lager utan något som börjar likna mer lager än ale bara. Temprekommendationen för jästen är 10-15 grader så jag tänkte försöka lägga mig på 10-11 grader vilket inte borde vålla några problem. Men sen börjar det bli lite oklart. Som nybörjare försöker jag ofta göra vissa kompromisser (mycket medvetna sådana) för att försöka kringgå eventuella fallgropar. Många rekommenderar att man för över ölet till nytt jäskärl efter primärjäsningen och låter det lagras kallt i kanske 8 veckor eller så innan man för över det till fat och flaskor. Min fundering är om man, för att slippa risk för infektioner och allt annat som kan ske när man tankar över ölet mellan olika tankar, kan föra över direkt på fat (partyfat i mitt fall) efter primären och trycksätta med kolsyra och lagra direkt på fat i ca 2 månader eller så. Man blir av med en omtankning av ölet men riskerar nog att få ett inte fullt så klart öl som man hade fått om man hade gjort ytterligare en flytt efter att ölen fått stå kallt i 2 månader.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: Pseudo bastard-lager av och för nybörjare

Du har tänkt rätt.
Grejen är att om du inte tappar klart öl på faten, så kommer dom grumlas så fort du flyttar på dom.
Om du kan tänka dig att dricka grumligt öl, om det så är från jästen eller köldgrumling så kör på.
Ofta behöver man inte vänta på lager i speciellt stor utsträckning om det inte är för just klarningen.
Själv är jag lite förtjust i jäst och svavelbidragen(i små mängder)
Är det klart öl du är ute efter skulle jag tappa till sekundär och låta stå någon månad vid 0C.

Så länge fatet står stilla så kommer ju ölen vara klar ur tappen när väl jästen sedimenterat. Ölen du tappar till flaska från fatet eller till ett nytt fat kommer vara blank och fin. Så det beror ju lite på vad du tänker göra när lagringen är klar. Jag brukar köra alla temperatursteg i en hink sen när jag når lagringstemp för jag över till fat. Då är ölet oftast rätt klart och sen blir det ännu blankare med lagring på fatet. Om jag ska kuska runt på fatet tappar jag om det till ett nytt kärl annars låter jag det vara stilla. Det där skiljer sig egentligen inte så mycket på hur jag hanterar ale på fat.

Men lagringssteget direkt efter primären och diacetylrasten sker väl normalt i ett icke trycksatt kärl? Vad förlorar jag på att göra den lagringen under tryck istället. Antar att de jästceller som fortf finns kvar har något för sig och det dom gör kanske helst ska ske utan övertryck?

Relax, don't worry... Have a homebrew!