1 Senast ändrad av Gaultier (2014-01-07 20:50:04)

Hjälp med att kolsyra på fat tas tacksamt emot!

Hej,

Är rookie på det här med att kolsyresätta öl på corneliusfat och det känns som jag inte riktigt får rätt på det. Har en del frågor som jag skulle vilja ha svar på, ber på förhand om ursäkt om jag ställer korkade frågor smile

1. Har förstått att det är lämpligt att använda sig av en tabell som visar vilket tryck som ska ställas in beroende på vilken temperatur ölen håller i förhållande till vilket kolsyreinnehåll man vill ha. Har följt dessa rekommendationer men undrar om man på något sätt kan se när ölet nått den önskade kolsyrenivån?

2. När ölet väl är färdigkolsyrat behöver man då behålla gasen inkopplad hela tiden på det tryck man ställde in från början, eller kan man ta bort kolsyreslangen helt och bara koppla in den när man ska tappa ur öl?

3. Hur tappar man upp ölet till glas på bästa sätt? Ska man sänka till väldigt lågt tryck på regulatorn först?

4. Påverkas kolsyreinnehållet på något vis om man exempelvis kolsyresätter ölet i låt säga en temperatur på 4 grader och därefter höjer temperaturen till 10 grader när man väl ska dricka det?

5. Vad ska man tänka på om man vill flytta det färdigkolsyrade ölet från fat till flaska mha Bee's Ghetto-fyllare?

Tacksam för svar.

2 Senast ändrad av Gaultier (2014-01-07 22:13:28)

Sv: Hjälp med att kolsyra på fat tas tacksamt emot!

Kom just på att jag borde skrivit mitt inlägg i kategorin utrustning. Kan admin flytta inlägget?

3 Senast ändrad av Bee (2014-01-07 23:57:10)

1: Om du drar av på gasen och skakar fatet så kommer den gas som inte absorberats gå in i ölet och du kommer kunna avläsa jämviktstrycket. Kolla temperaturen och läs av tabellen. Jag brukar ställa in rätt tryck och vänta några dagar istället.

2: Förutsatt att ölet är kolsyrat till rätt nivå och fatet inte läcker ätt det bara att koppla loss.

3: Beroende på din tapp. Du får då justera trycket beroende på setup. Jag har 1m sytråd  och kör 0.8-1.0bar

4: Nej, men kolsyran kommer lättare ur lösningen och skummar mer vid högre temperatur.

5: Se till att ölet är väl kylt. Ju kallare desto bättre. Försök att ställa fatet så att ölkopplingen på fatet är högsta punkten, det motverkar skum i slangen. Drivtrycket i fatet måste vara högt nog för att ge ett bra flöde ner i flaskan, annars börjar det bildas mer bubblor i slang och flaska, som i sin tur leder till sämre flöde osv... Detta gäller främst vid högt kolsyrade öl. Även om det skummar mycket så blir det litet spill. Vi har förlorat som mest ca 50cl på ett fat men då skummade det fantastiskt mycket. Vi kör normalt 0.8 bar som drivtryck.

4 Senast ändrad av Gaultier (2014-01-17 21:40:09)

Kom på att jag glömt tacka för svaret så jag gör det nu smile. Tack så mycket för ett bra svar!

http://www.humle.se/library/kolsyretabell.html