Hjälp med att kolsyra på fat tas tacksamt emot!
Hej,
Är rookie på det här med att kolsyresätta öl på corneliusfat och det känns som jag inte riktigt får rätt på det. Har en del frågor som jag skulle vilja ha svar på, ber på förhand om ursäkt om jag ställer korkade frågor ![]()
1. Har förstått att det är lämpligt att använda sig av en tabell som visar vilket tryck som ska ställas in beroende på vilken temperatur ölen håller i förhållande till vilket kolsyreinnehåll man vill ha. Har följt dessa rekommendationer men undrar om man på något sätt kan se när ölet nått den önskade kolsyrenivån?
2. När ölet väl är färdigkolsyrat behöver man då behålla gasen inkopplad hela tiden på det tryck man ställde in från början, eller kan man ta bort kolsyreslangen helt och bara koppla in den när man ska tappa ur öl?
3. Hur tappar man upp ölet till glas på bästa sätt? Ska man sänka till väldigt lågt tryck på regulatorn först?
4. Påverkas kolsyreinnehållet på något vis om man exempelvis kolsyresätter ölet i låt säga en temperatur på 4 grader och därefter höjer temperaturen till 10 grader när man väl ska dricka det?
5. Vad ska man tänka på om man vill flytta det färdigkolsyrade ölet från fat till flaska mha Bee's Ghetto-fyllare?
Tacksam för svar.