Fruktöl

Jag har 15-20 liter bitter som saktnar allt vad brittisk fruktighet heter. Tänkte försöka mig på något kul med dom. Tror ni att jag kan korka upp ölen, hälla i ett lämpligt jäskärl för att sedan fylla på med någon frukt. Körsbär eller hallon t.ex.

Tror ni att det blir en ny jäsning?

Har ni några tips att ge i övrigt?

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Sv: Fruktöl

Om du kan fylla kärlet med kolsyra i början vore det definitivt bra misstänker jag. Hälla de första ölen försiktigt och sedan ganska våldsamt men väldigt nära ytan för att minimera oxidering.

I övrigt önskar jag dig mest lycka till. Vore ett bra sätt att sätta lite piff på de öl som blir lite väl tråkiga.

Hur menar du med att fylla kolsyra? Eller menar du koldioxid för att minska kontakten med syre?

I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Koldioxid.

Har lätt för att blanda ihop det när jag inte tänker på vad jag skriver.

Ehmm, den "engelska fruktigheten" kommer i regel inte från frukt utan från jäst-estrar (vanligtvis från jäsning vid hög temperatur med en engelsk jäststam) samt ojäsbara sockerarter (som man får genom att t.ex. mäska vid en högre temperatur). Jag har svårt att tro att du kommer bli nöjd med resultatet om du gör som du beskriver. Fast det är klart, det är ju kul att experimentera :-)

6 Senast ändrad av uffe_i_falköping (2006-06-14 10:49:48)

Jag hade inte tänkt att jag skulle få fram någon fruktighet à la Engelsk ale men när jag nu står här med öl som jag inte njuter av att dricka så tänkte jag experimentera lite. Funderar på att skaffa/låna ett litet ekfat att lagra ölen på ett tag för att om möjligt dämpa beskan. Eller snabbrygga mera öl med mindre/ingen beska.

Jamen dåså, då är det ju bara att köra (missförstod dig lite där). Risken är väl dock överhängande för diverse infektioner när man tappar om och har sig, men har man inget att förlora så gör det ju inget. Kul idé att använda frukt förreseten. kanske man skulle göra någon gång......hmmm....
Lycka till!