Varning!!! Akta er för att använda starsan vid fatfyllning

Brukar normalt sett hälla i nån liter starsan och skaka om vänta en halvtimme och pressa ut starsan och skum med koldioxid. Men det finns fortfarande rätt mycket skum kvar som syresätter ölet vid fyllning, har mörkt att jag ibland fått ociderade öl, så hädanefter ska jag använda saniclean ist när jag ska  snabbdesinficera faten innan tappning.

Sv: Varning!!! Akta er för att använda starsan vid fatfyllning

Jag tror snarare det handlar om en syrlig bismak än syresättning. Men bra varning. Inte kul att tappa på fat och det sen inte smakar som det är tänkt.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

3 Senast ändrad av Lindh (2013-12-27 07:40:44)

Det kan bli mängder med skum så jag öppnar alltid luckan och häller ut skummet när jag kört ut en del via slangar/kranar. Don't fear the foam säger man ju men några större mängder vill man ju inte ha. Jag skulle gärna köra med kokande vatten istället men är rädd för att bränna mig eller råka smälta någon slang/kran. Finns det något olämpligt med att starsanna några dagar innan och låta skummet lägga sig? Minns inte vilka metaller som reagerar med starsan över tid...

Jag vet att ni vill undvika syrekontakt vid tappning på fat, men varför hålla på med koldioxid när starsan skummet bildar en barriär mot luftkontakt. Ölet kommer ju bara i kontakt med den gas som finns i bubblorna som är i direkt kontakt. Vilket är väldigt lite.

Megen, varför inte börja med att fylla på starsan och pressa ur luften med koldioxid. Därefter skaka fatet. Då får du ju koldioxidskum istället.

Problemet uppstår bara när jag snabbdesinficerar faten. Gör jag det några dagar innan så har skummigt hunnit lagt sig och syret lägger sig över koldioxiden och kommer aldrig i kontakt med ölet. så planerar jag lite bättre så är det inga problem.

Bee skrev:

Megen, varför inte börja med att fylla på starsan och pressa ur luften med koldioxid. Därefter skaka fatet. Då får du ju koldioxidskum istället.

Ja det är klart, ska jag snabbfylla så är det helt klart bättre att göra så. Men jag tror nog att saniclean är mer optimalt faktiskt, då uppstår ju inte ens problemet som behöver förebyggas.

kamelryttarn skrev:

Jag tror snarare det handlar om en syrlig bismak än syresättning. Men bra varning. Inte kul att tappa på fat och det sen inte smakar som det är tänkt.

Nja, jag kan nog mina felsmaker nu. smile

Lindh skrev:

Det kan bli mängder med skum så jag öppnar alltid luckan och häller ut skummet när jag kört ut en del via slangar/kranar. Don't fear the foam säger man ju men några större mängder vill man ju inte ha. Jag skulle gärna köra med kokande vatten istället men är rädd för att bränna mig eller råka smälta någon slang/kran. Finns det något olämpligt med att starsanna några dagar innan och låta skummet lägga sig? Minns inte vilka metaller som reagerar med starsan över tid...

Corneliusfaten är väl av syrafast stål och borde tåla det utan problem.

megen skrev:

Grymt! Då ska jag börja desinficera i förväg...

10 Senast ändrad av megen (2013-12-28 01:19:25)

Lindh skrev:
megen skrev:

Grymt! Då ska jag börja desinficera i förväg...

Eller jag vet inte, syrafast kanske det inte är som typ mjölktankar, men rostfritt är det och klarar lätt av syrahalten från ex. Starsan.

denna fatmodell har väl tidigare används till coca-cola och det har väl ett lägre ph-värde än starsanlösningen.

Häll på sprit så lägger sig skummet direkt. Man använder ofta etanol som skumreducerare. runt 70% är bäst. Det skadar inte i desinfektionssyfte heller smile

Har själv använt metoden många gånger, fungerar kanon.

https://www.facebook.com/wessfeldts