Smakar och luktar jäst!
Nybörjare med 5 bryggningar under bältet. Min första öl var en Weissbier som gjordes på flytande maltextrakt. Denna öl blev inte bra men vi bortser från denna då det var min första bryggning och det blev lite småfel här o där.
Andra och tredje ölen blev två AP'or (American Pale Ale). Båda dessa smakar och luktar en del jäst! Använde ett paket torrjäst Safale -04 i ena och Safale -05 i andra, jästemp ca 20gr i drygt 2 veckor. Båda helmaltsbryggning (PaleAle malt, Crystan 100 och Carapale). Den första APA'n jag gjorde så låg det "jäst"? och flöt på toppen när jag tyckte mig att jäsningen avstannat. På den andra låg det inget och flöt på toppen. Båda smakar dock lika mycket jäst. Har fortfarande flaskor kvar som jag smakar av då och då och det smakar fortfarande jäst flera månader efter att dom tappats på flaska.
Fjärde och femte ölen blev en julöl och en "Brown Ale". Safale -05 i julölen och Safale -04 i BrownAle. I julölen låg det "jäst"? och flöt på toppen när jag tyckte mig att jäsningen avstannat. På den andra låg det inget och flöt på toppen. Båda smakar dock lika mycket jäst. Båda dessa var också helmaltsbryggningar.
Tappar jag om på flaska för tidigt? På min AP'or så kanske jag va lite tidig då jag tappade om, det bubblade till i jäsröret fortfarande men det var väldigt långt mellan intervallerna (15-30min).
Men på min julöl & Brown så hade det avstannat helt.
Har en Auto-siphon som jag köpt på humle.se ( http://shop.humle.se/utrustning/slang-o … uto-siphon ). Gör jag fel som sätter ner denna i botten av jäshinken när jag tappar över (sätter ner den i botten mot slutet av tappningen) och på så sätt får i bottensatsen i ölen?
Jag är väldigt nöjd annars med de öl jag bryggt, förutom jästsmaken då. Skulle jag kunna eliminera jästsmaken så skulle det bli bra och god öl.
Något annat som kan förklara jästsmaken och lukten? Kan säkert vara massor men det kanske finns några faktorer som är vanligare än andra som kan listas?
Tacksam för hjälp.
/Dennis