Vattenbehandling - Stout

Hej!

Tänkte brygga en modern stout till helgen:

24L ABV 5.3%
4,50 kg Pilsner
0,68 kg Roasted Barley
0,42 kg Pale Crystal Malt
0,42 kg Wheat Malt
0,28 kg Black Malt
30,00 g Magnum [14,20 %] - Boil 60,0 min
30,00 g Cascade [6,80 %] - Boil 10,0 min
50,00 g Willamette [5,50 %] - Boil 0,0 min

När jag kollade med EZ Water Calculator så visade det sig att mäsken skulle hamna på Ph 4.9 utan vattenbehandling. Det skulle krävas 14g bakpulver för att komma upp i Ph 5.4.

Vad är era erfarenheter med att justera upp mäsk-Ph med bakpulver (NaHCO3)? Spontant är jag lite rädd för att Na-halten skall bli så hög att det ger ett negativt smakbidrag? (fast det kanske drunknar blad alla rostade malttoner)

/Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Vattenbehandling - Stout

tycker att 14g låter lite väl saftigt. Skulle tro att du klarar dig undan med hälften max, eller så kan du blanda ut med kalk.

Tycker också det låter väldigt mycket. Använder själv 5-10 g men då har vi 45 liter i mäskvattenmängd.

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

4 Senast ändrad av megen (2013-12-17 09:48:01)

Bakpulver???? Du menar väl Natriumbikarbonat hoppas jag?
Dumt att skriva bakpulver då det antagligen blir väldigt missvisande för nybörjare som är inne och läser tråden.

Bakpulver innehåller tre komponenter: Natriumbikarbonat, syra och stärkelse. Syran vill man ju inte ha med vid vattenbehandling för att höja mäskens pH.

5 Senast ändrad av Dompan (2013-12-17 11:32:33)

Tja!

Jag direktöversatte från engelskans "Baking Soda" och då blev det bakpulver i min skalle. Men du har rätt, det är Natriumbikarbonat som avses. Inget annat!

Kalciumkarbonat (CaCO3) kanske är det bästa alternativet trots allt.

Det är alltid bra med lite kalciumkarbonat till mörk öl.

Think globally. Drink locally.

EZ Water calculator ger att det krävs 42g Kalciumkarbonat (CaCO3), alltså kalk, för att höja ph't från 4.9 till 5.4. Pga att kalk är så pass svårlösligt så räknar man bara med hälften av effekten av kalket. Dvs om man fick all kalk i lösning så skulle det räcka med 21g. Man får väl helt enkelt köra med ph-stickor och blanda i 3-4g åt gången och röra om och hålla på så tills man har hittat rätt.

Men så löser sig ju kalket mycket bättre i sur vätska (stoutvörten) än i t.ex. vatten. Möjligen tar din kalkylator detta i beaktande, men jag skulle nog ändå tycka att du får prova dig fram och använda smaklökarna för att hitta rätt nivå. Jag gillar att hälla i rätt mycket CaCO3 när jag brygger mörk öl, men 42g till en vanlig 25l-batch låter väldigt mycket.

Think globally. Drink locally.

Ja, man får nog ta kalkylatorn med en nypa "kalk".. smile

Planen blir att mäska in, tillsätta 3-4g kalk, röra om, vänta en stund, mäta Ph, och eventuellt repetera proceduren om detta om det behövs.