Kontroll av jäsning temp. med pid + delar från "kyl/värme box"
Hej,
håller på med ett HERMS som jag skall styra med PID (se separat tråd) I samband med att jag funderar vad jag skall beställa för prylar (via ebay eller liknande) tänkte jag passa på att skaffa en PID till för att styra tempraturen när jag jäser.
Jag brygger och jäser i mitt garage som visserligen är isolerat, men jag har tänkt att hålla typ 5-10+ vintertid för att hålla nere elräkningen. Då jag vill ha möjligheten att jäsa överjästa öltyper både på vintertid och på sommaren (då det ibland för varmt i garaget för att det skall vara optimalt) behöver jag en lösning för detta.
Det jag tänker mig som "skåp" är en bänkskåpsstomme från IKEA (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50205626/) med en billig lucka. Insidan av skåpet (och luckan) tänkte jag isolera med cellplast.
Då temperaturen i garaget kommer ligga mellan ett spann på (max) 5 - 30 grader kommer jag som mest behöva kyla med 10 grader och värma med 15 grader (om vi pratar överjäst öl, jästtemp 20 grader) Funderar därför på att nyttja delar från en kyl- och värmebox. typ denna; http://www.kjell.com/.mvc/Document/File … 2c01752f89 Jag vet att denna typ av kylning via termoelektriska element är sämre/mindre effektiva än kompressor varianten, men då jag inte kommer behöva vara så mycket högre/längre än rumstemp så tror jag det räcker/duger. Synpunkter?
Det jag funderar på är hur jag skall styra tempen.. Om jag nyttjar en PID så behöver jag kunna slå på värmen när den sjuker under ex. 18 grader och slå av den då den når ex. 19 grader. Jag behöver även kunna slå på kylan när värmen överstiger ex. 21 grader och slå av kylan då den når ex. 20 grader.
Tänker mig att koppla bort brytare 2 (se bilden i bifigad pdf från kjell.com ovan) och koppla varsit relä till värme (på/av) och kyla (på/av) Har kollat på en del PID bruksanvisngar på nätet och sökt på diverse forum, men blir inte så mycket klokare. Att slå på värmen via ex. ett SSR som sedan slås av vid satt temp fattar jag, men hur kan jag även styra kylningen med samma PID? Kan jag t.ex. styra ett relä med "alarm" output på en PID? Någon som kan ge råd så jag inte beställer fel saker? Eller är det någon som har ett annat förslag på lösning*?
*Då jag har begränsat utrymme och gillar att bygga själv tänkte jag inte använda ett kylskåp som grund (även om det säkert skulle vara enklare) PI brew känns inte heller intressant (för dyrt)
MVH
Ceder