Vitt skum efter 2 veckor?
Hej!
Jag har jäst min öl ca 1 v. i kyl + en vecka ute i rummet. Jag har märkt att jag fortfarande har kvar ett litet vitt skumtäcke på ölen. Vad kan det vara? proteiner? Starsan?
Nån som vill gissa?
Så här gick bryggningen till:
28/11-13
Värmer 20 liter vatten till 70*, i med 3 kg pilsner + 1 kg pale.
4 kg malt vid ca 20* ger = 64* teoretisk mäsktemp.
Mäskar i 66*! I 90 min. Lakar med 2 lit 78* vatten. Fyller upp med 2 lit till - 20 lit i kokkärl. Planerad koktid 75 min.
Kokarn pajade efter: kylspiral/15 mingivan. Alltså kokat totalt 60 min.
Still i 20 min - sen över till gryta - sen still i 20 i väntan på uppkok.
När uppkoket kom åkte 5 & 1 minuters-givorna i, och kokningen stoppades direkt för kylspiral!
Fyllde 15 lit kastrullen till bredden, och hoppas på det bästa...
Blev 12 liter i jäshinken + 1 pkt US - 05 (rehydrerat).
Kl 22.00: OG: 1054 - jäser i kylen; on 18,7 / off 18,5. Isolerad givare.
30/11: efter ca 36 tim pluppar det nu var 11:e sek!
1/12: kl 22.00: pluppar var 40 sek.
5/12: pluppar var 100:e sek.
9/12: SG: 1009. Ut från kylen för temphöjning / att få jäsa ut ytterligare nån pinne / låta jästen käka felsmaker. Ca 21,5*.
12/12: jäser fortfarande nåt plupp i var/varannan timme.