Sv: Bryggdag
Idag bryggs det Belgisk Dubbel
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Sidor Tillbaka 1 … 41 42 43 44 45 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Idag bryggs det Belgisk Dubbel
Blir det till att malt-maxa din nya BM?
Ale Bundy skrev:Idag bryggs det Belgisk Dubbel
Blir det till att malt-maxa din nya BM?
Jo det kändes tjockt och trögt i maltpipan 6,1kg. Inget extrakt eller socker här inte. ![]()
Tråkigt med begränsningar, men målet är att få plats med all bryggutrustning i två garderober.
Coolt! Är lite avis måste jag erkänna. De är så vackra att de inte behöver stå i någon garderob tycker jag. Bredvid tvn tycker jag!
EDIT: Inser, efter att ha läst på lite, att mitt inlägg tassade lite på andra sidan vad som får göras i hembryggarsammanhang så jag tog bort det...
Det är helt annat att brygga med BM.
Jag har städat, lekt med barnen, lagat mat, spelat på ps3'an, tagit en bärs...
Efter nu andra bryggningen, satt allt "spot on" och jag krossar ändå med 100år gammal Husqvarna No.5
Alla pre/post boil volymer och sg/og satt som smäcken, nu kan man använda hydrometern som flöte istället.
Lite o-charmigt enkelt faktiskt, får väl lägga mer tid på recepten istället.
nu kan man använda hydrometern som flöte istället.
Jag smällde min igår. Men det är strunt samma, det var länge sedan den berättade något för mig som jag inte redan visste. Blir till att använda refraktometern till de där udda mätningarna man ibland tvingas göra trots allt.
(edit, mitt inlägg borttaget)
Jag tar bort även denna kommentar med hänvisning till vad som är lagligt i Sverige.
Efter att ha läst på lite så har jag kommit fram till att det är lagligt att jäsa så starkt jäst klarar av men inte att separera något vatten. Eisbock är med andra ord inte rekommendera att lägga upp bilder på att man gjort...
Jag tar bort även denna kommentar med hänvisning till vad som är lagligt i Sverige.
Det finns inget prejudikat, men folkhälsoinstitutet tycker att processen är ok, och därför finns öltypen ju med i SHBF's öltypsdefinitioner, vilket ju i sin tur innebär att du kan tävla med eisbock i SM. Tror till och med att en eisbock en gång vunnit hela tävlingen. Eller hade du annan, nyare information som jag inte är medveten om? I så fall bör nog domarkommitten uppmärksammas på saken...
(edit, mitt inlägg borttaget)
Efter att ha läst på lite så har jag kommit fram till att det är lagligt att jäsa så starkt jäst klarar av men inte att separera något vatten. Eisbock är med andra ord inte rekommendera att lägga upp bilder på att man gjort...
Enligt en tråd på SHBF så är det lagligt för hembryggare, det fastslogs 2002 och tråden var ifrån 2007, så har det inte ändrats sen dess så är det nog inga problem. Sedan är det nog en helt annan historia om det är ett riktigt bryggeri.
PangPang ska lansera en frysdestillerad öl på bolaget imorgon som det skrevs om på bryggeriets facebooksida. När det började ifrågasättas hur pass lagligt det var så försvann inlägget. Ska bli kul att se vad som händer med ölen iaf. Som hembryggare tror jag inte man behöver oroa sig. Som jag förstod så var det okej så länge man inte översteg en alkoholstyrka som inte är möjlig att jäsa sig till och där har jag för mig att det är 20% som bestämt i Sverige för jäst dryck.
Det är definitivt en gråzon och jag vill inte vara fallet som blir prejudicerande ;-)
En eisbock är inte riktigt samma sak som Sink the Bismark.
Hittade denna tråd som diskuterar ämnet men känner mig inte tillfreds med svaren: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2875
Frågan är hur långt det går att köra frysdestilering. finns ju många ljushuvuden här inne som har endel fysik innanför pannbenet. Säg att man jäser en dryck som är 10% är det teoretisk möjligt att få upp den i låt säga 30% vilka temperaturer skulle man vara tvungen att jobba med för att det rent praktisk skulle funka. Blir ju endel spill också. Men skulle man närma sig de nivåerna och skylta med det så kanske folkhälsoinstitutet inte är lika medgörliga när det gäller frysdestilering länge till.
Fuck! Gjorde ett riktigt jävla rookie mistake när jag bryggde min East coast IPA i tisdags. Jaja börjar det inte jäsa innan kl. 20 i kväll åker nödjästen i...
Detta hände:
Kylde vörten till 17 grader med min plattvärmeväxlare. Men det var lite extra bösigt i kitteln pga mycket humle, så jag silade det sista (ett par liter) genom silduk ner i den kalla vörten. Hällde i jästen och blandade runt. Tempen steg till 25 grader. Svor lite över eventuell oönskad estrighet p.g.a högre starttemp än normalt. In i kylskåp med termostat ställd på 17 grader. Sen händer inte ett smack... Kom då på (dum dum) att den varma vörten såklart låg överst i jäshinken och skållade jästen när jag blandade i den. Fuck!!! Vad dum man är ibland.
Yes. Nu när jag kom hem bubblade det fint från jäskärlet. No need for nödjäst. ![]()
Hoppas resultatet blir skapligt trots misshandlad jäst... Jaja tur att det inte var nån pilsner jag bryggde iaf vilket är nästa planerade brygd.
Blir till att använda refraktometern till de där udda mätningarna man ibland tvingas göra trots allt.
Fast skit också, det är ju inget bra att använda refraktometern för att mäta FG, insåg jag just. Får väl traska iväg och köpa en ny hydrometer ändå.
Precis satt den första cidern. 7 enliterspaket av Kiviks Äppel och Päronmust plus två liter Kiviks Fläderdryck med jordgubb. OG hamnade på 1.043. Till det blev det ett kryddmått Wyeast Nutrient Blend och ett paket Wyeast Cider 4766. Musten höll ca 25 grader när jag tillsatte jästen och tanken är att det ska få stå och jäsa i ett rum som håller 17 grader. Har läst att den här jästen producerar bra smaker i det lägre temperaturspannet men att det kan bildas en del svavellukter som försvinner efter ett tag.
Nyss tappat det ena fatet. Riktigt torr och härlig cider utan att bli sträv. Den jäste ner till 0.999. Har satt o co2-slangen i fatet och hällt i jäststopp i resten. Det ser ut att bli ganska exakt ett fat till som ska bli betydligt sötare för de som föredrar det. Har provsmakat lite och 80ml torr cider blandat med 20ml sockerlag gjort på 50/50 vatten och strösocker (volymmässigt) var det som föll de andra i smaken. Den torra verkar enligt beräkningarna hålla ca 5.7% vilket jag är mycket nöjd med.
Igår gjorde jag en pseudolambik med en uppodlad kultur från oud beersel. Det var första föröket på den stilen så det är spännande hur det ska bli.
Imorgon blir det saison varav hälften jäses med whitelabs saison II och den andra hälften med brett trois.
Det blir också en imperial stout i den lägre delen av OG-skalan imorgon. Även här ska en del jäsas med brett, resten med nottingham. 30 liter av varianten med nottingham ska läggas på bourbonfat när den jäst ut.
Idag blir det Modern Lager på 37IBU, där Pacifica ska stå i centrum.
3 kg pilsnermalt, 1.5 kg vete
Tre år gammal Tettnanger
Råkade laka lite för fort så det satte igen halvvägs men löste sig efter en omrörning, behövde knappt cirkulera för att få "klar" vört efteråt. Färdigkokat om några minuter.
Gissa vad som bryggs.
3 kg pilsnermalt, 1.5 kg vete
Tre år gammal TettnangerRåkade laka lite för fort så det satte igen halvvägs men löste sig efter en omrörning, behövde knappt cirkulera för att få "klar" vört efteråt. Färdigkokat om några minuter.
Gissa vad som bryggs.
Surt sa räven!!
Jajjemen! Har bryggt två satser som ska blandas "till hösten", några liter hamnar på blåbär, några torrhumlas, några flaskas rakt av och en del till fortsatt lagring/jäsning.
Kokar just nu en bitter humlad med EKG, Simcoe, Cascade och Chinook. Det splitbatch i jäsningen mellan Nottingham och Ringwood.
Brygger vidare på min gubbserie och har bryggt "Ranelids Lager" precis. En modern lager med ganska mycket humle. WLP830 jäser i 11c och US05 i 18c då detta var en splitbatch.
Min nya gula termometer har invigts också! Följ den spännande bryggningen på http://lindh.olkartoteket.se/2013/12/ranelids-lager/ !!! ![]()

Det blev en modern stout idag. OG=1061. IBU=50. Magnum, Cascade och Willamette. Smackade en halvår gammal Irish Ale i fredags, men den var trött, så det blev Lallemand BRY-97 West Coast Ale torrjäst istället.
Har fått tag i en del Polaris humle som jag var tvungen att testa, gjorde en SMASH IPA
Har fått tag i en del Polaris humle som jag var tvungen att testa, gjorde en SMASH IPA
Det är ju helt klart intressant, hur fick du tag på den?
Sidor Tillbaka 1 … 41 42 43 44 45 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag