FlexiTap med ClasOhlson-regulator
För ett par veckor sedan köpte jag en reduceringsventil på ClasOhlson. Den saknade helt manometrar, men jag tänkte att jag ändå bara behöver en som mäter trycket i fatet och att det borde gå att fixa ihop det själv istället.
Efter lite googlande hittade jag till www.esska.se där jag beställde lite T-kopplingar och nipplar och annat smått å gott. Kopplingen ut från regulatorn/reduceringsventilen är en standard 1/8". Eftersom man sällan använder högre tryck än 2 bar och manometrar tydligen inte tycker om att ligga på mer än 75% av max-värdet kontinuerligt blev det en 80mm manometer som mäter upp till 4 bar. På så sätt är det väldigt lätt att se mer eller mindre exakt vilket tryck man har rattat fram. I dagsläget har jag möjlighet till 2 nipplar, men på ena utgången har jag satt en blindpropp efter jag än så länge inte har något inkopplat där.
FlexiTapen kom hem i förra veckan tillsammans med 3/8 PE-slang. Det krävdes inte mycket övertalning för att få på slangen direkt på FlexiTapen och den lilla "picknick-kranen" och det fungerar över förväntan. Än så länge har jag bara kört lite vatten igenom systemet för att se att det fungerar, och det gör det. Jag har kopplat på totalt 4m PE-slang så får vi se sen med lite riktigt öl om det är lagom eller om slanglängden behöver justeras åt något håll.