Jästnärsalt gör skillnad!

Hej!

Hade nyss ett par spannar med äppelcider OG 1055-60 som stannade på SG 1023-30.
Tärnade äpplen begjutna med skåll-vatten och ett par kg strösocker.
Red Star olika påsar med torrjäst, Champagne-gul, Cote des blancs-grön.
Jag känner mig inte direkt som nybörjare när det gäller bryggning
så när inte egna funderingar hjälpte ringde jag Humlegården och talade med Urban (tror jag han hette).
Efter en noggrann utfrågning om processen kom vi fram till att Calcium-behandlat osmosvatten
kanske behövde toppas upp med jästnäring.
Sagt och gjort på torsd kväll hällde jag 2-3ml jästnäring i 0,5dl uppkokt vatten.
Rörde om tills allt var upplöst.
Varje stannad spann fick samma dos.
I dag lördag bubblar det i spannarna igen och SG har redan sjunkit ett par pinnar.
Hoppas att någon kan ha nytta av tipset!

Wyeast Nutrient Blend jästnäring, 42 g. Artikelnummer: 6410
OBS! Denna produkt fungerar lika bra för öl- och vinjäsning
(och även cider- och mjödjäsning).

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: Jästnärsalt gör skillnad!

Jo, äppelmust är ju ganska näringsfattigt om man jämför med öl. Brukar köra 1-2 tsk jästnäring per 20l cider (mjöd likaså). Tillsätt det från början så får man ut mest effekt av näringen och en bättre jäsning.

Hej igen!

I helgen kollade jag SG på en av spannarna. den hade gått från ca 1025 ner till 1008,
och jag tror inte att den stannat sin jäsning riktigt ännu.
Det ger ett grovt medelvärde på 1,5 Öchle om dagen sedan jag tillsatte jästnärsaltet,
mycket bra resultat så här långt kommet i processen.

Har nyss talat med Urban på Humlegården och föreslagit att man i webbshopen
kunde nämna något om jästnärsaltets betydelse.
Förslagsvis i samband med att man köper jästen, jag menar:
"Glöm inte att köpa jästnärsalt till din jäst"
eller något liknande .

Med vänlig hälsning Raasken

Vanliga Halsningar fr.

Jag kör alltid med Wyeast Nutrient Blend jästnäring till både cider och mjöd, samt en rejäl dos syre, rör även om/syresätter yttligare var 8de timme första dygnet i mina mjöd och cider, något som rekomenderas av bla. Ken Schramm.

Så +1 för det.

Ja, jästnäring, och speciellt det zink som de brukar innehålla, gör skillnad.

Själv hade jag lite svårt att greppa vad som förändrats i mina öl efter att jag började använda det, bara att de blev lite renare i smaken än tidigare. Nu har jag i alla fall kommit fram till teorin att det är att jästnäringen gett en minskning av acetaldehyd, vilket påverkat ölen positivt.

I förkulturer och i must som inte innehåller så mycket FAN (den bra sorten alltså...) är jästnäring ännu viktigare för jästens hälsa och reproduktionsförmåga, precis som ni säger.

Hej!

Nyss avläste jag 0.999 på hydrometern, alltså -1 Öchle.
I båda spannarna!
Nu åker det i vinsvavla och kaliumsorbat för att förhindra
ny jäsning när lokal-honungen tillsätts för smak och eftersötning.

Tumregel:  2,5-3 gram socker per liter ger 1 grad Öchle ökning.

Sen tar vi klarning och tvångs-karbonering ;-))

Redan sugen Raasken.

Vanliga Halsningar fr.

Klas skrev:

Ja, jästnäring, och speciellt det zink som de brukar innehålla, gör skillnad.

Själv hade jag lite svårt att greppa vad som förändrats i mina öl efter att jag började använda det, bara att de blev lite renare i smaken än tidigare. Nu har jag i alla fall kommit fram till teorin att det är att jästnäringen gett en minskning av acetaldehyd, vilket påverkat ölen positivt.

I förkulturer och i must som inte innehåller så mycket FAN (den bra sorten alltså...) är jästnäring ännu viktigare för jästens hälsa och reproduktionsförmåga, precis som ni säger.

Har planer på att göra mitt livs första förkultur om ett litet tag till en kommande lager-variant, men det jag undrar är: Ska jag tillsätta den totala mängden jästnäring som ska vara i vörten (ca 18 liter) till förkulturen  eller ska jag bara ta något hundradels gram till förkulturen och resten i vörten? Kan man chocka jästen med den förhållandevis höga koncentrationen av näring som det i så fall skulle bli i förkulturen?

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Hej!

Vad jag vet så finns det redan mycket av det som behövs för jästens välbefinnande i öl-vört.
Däremot så är det sämre beställt i frukt-must med nyttigheter för jästen.
Slutsats: I förkulturen av malt-vört skulle jag möjligen bara ta pytte-lite jästnärsalt,
om jag tog något alls.
Det var min personliga reflexion, andra kan har en annan uppfattning
och den kan vara lika relevant...

Med vänlig hälsning  Raasken

Vanliga Halsningar fr.

Gammal tråd...
Jag har alltid använt jästnäring i öl. Kanske därför dom jäser ner så bra?
Men att det är mer viktigt i cider var en heads up!

Hur blev cidern sen då, rasken? Har själv en köpt sats som jäser hemma nu utan jästnäring. Så kanske bara att slänga ner lite i morgon då.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

En annan sak vad gäller cider. Lite i samma tankar som trådskaparen men annorlunda.....
Eftersom man ändå slänger i socker, kan det då vara ide att jässtoppa innan den jäst ner helt? Jag tänker på smakämnen i cidern som fadas ut genom jäsning. Speciellt när man tvångskarbonerar så kvittar det ju. Om man ändå sötar upp efter smak sen. Smakämnena är ju viktigast att så mycket av fruktsmaken finns kvar som möjligt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

11 Senast ändrad av jaybee (2014-08-09 12:29:09)

Hej
Får ingen riktig koll på skillnaderna mellan pektolas och jästnärsalt.
Gör det någon skillnad på Cidern och jäsningen om man använder den ena kontra den andre?

/Jonas B

Pektolase är ett enzym som bryter ner pektin för att förhindra grumling och ev öka utbytet från frukten. Jästnärsalt ger näring i form av mineraler och dyl till jästen