Varför börja brygga hemma?

Hej alla på humle.se

Jag är osäker på om jag ska ta steget till att börja brygga hemma, kanske ni kan hjälpa mig med vägledning?

Varför ska man börja med det när man kan köpa sig några fina hantverksöl på bolaget?

Det krävs tålamod och tid har jag förstått, är det verkligen värt?

Vad är det som är så härligt med att brygga sin egen öl?

Tacksam för svar.

// Emil

Sv: Varför börja brygga hemma?

Ge dig inte in i detta träsk, du kommer aldrig hitta ut igen! Du kommer bli bortskämd med färskare och godare öl än du kunnat drömma om, en stimulerande hobby och öl i världsklass som kostar dig mindre än fulöl på Statoil. Du har blivit varnad!

Finns ingen anledning att brygga hemma! Det låter ju lika korkat att göra egen öl som att baka eget bröd när det finns färdigskivat bröd till låga priser i butikerna!

Retsticka men ingen taskvört!

Varför ska man göra nått roligt för? Finns så många andra som har kul på tv.

Hej Emil,

Ölbryggning blir precis vad du gör den till. Du kan lätt hitta några bra och enkla recept, lära dig grunderna och brygga god öl och stanna vid det. Det kommer garanterat bli ett välkommet inslag när du bjuder släkt och vänner på dina brygder. Det är inte med liten stolthet du kan berätta hur du gjorde.

En ytterligare dimension att lägga till, om man nu vill, är att man kan fördjupa sig i det oändliga. Det finns ingen ände på hur mycket man kan lära sig inom detta område. Om du gillar att förkovra dig så har du definivt hamnat rätt.

En till dimension är att du kan komma i kontakt med en stor skara människor med samma intresse som dig. Sammanhållningen och stämningen är god på våra ölträffar runt om i landet och det finns forum där vi hjälper och inspirerar varandra till nya stordåd.

Det finns många goda öl på systemet, men vad har det med saken att göra? Du får ställa dig frågan om du enbart är intresserad av att dricka öl eller om det finns ett djupare intresse om vad som ligger bakom en lyckad öl. Som mycket annat här i livet så får man anstränga sig lite om man vill komma någon vart. Vad är viktigt för dig?

/Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

På systembolaget finns ju inte heller alla ölstiler representerade. Eller så finns det bara ett eller två mer eller mindre exemplar. Resten kommer som nyheter lite då och då.

Visst, det tar tid och kräver även tålamod. Men som många andra är inte på så är detta en väldigt stimulerande och beroendeframkallande (ur ett icke alkohol perspektiv) hobby.

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Ska meddela om att Emil i själva verket inte finns, han var bara en fiktiv figur som hjälpte oss med en lite undersökning till vår blogg.

Resultatet kan man läsa här:
http://www.twigalleyfour.se/2013/11/val … ygden.html

Se till att bojkotta och förklara att "twigalleyfour" och Magnus Holm bör undvikas.

Pulsatorius

Han påstår att han jobbar på Barexperten.

Pulsatorius

Pulsatorius skrev:

Se till att bojkotta och förklara att "twigalleyfour" och Magnus Holm bör undvikas.

Varför blev du så upprörd då?

Som den "tråkige ironikern" på humle.se så tänkte jag skriva några rader om min erfarenheter på bägge forumena. Jag har varit väldigt aktiv på både humlegårdens forum och shbfs forum och de är två väldigt bra ställen att få svar på nybörjarfrågor. Alla hjälps åt och ställer man en lite mer specifik fråga så kommer du alltid få ett bra och givande svar. Det var mitt fel att diskussionen tog en tråkig riktning, ironi passar inte bra på nätet och jag ska tänka på det framöver. Det vore mycket synd att döma ut Humlegårdens forum pga att en tråd inte gav så bra svar. Sen har SHBF mer läsare än vad humle.se har så där får man ibland mer svar men absolut inte alltid. Många nybörjare vet inte vilket forum de ska ställa en fråga i så de kör samma fråga på flera ställen och diskussionerna tar alltid olika riktningar. Men det är absolut inte så att humle.se är ironikernas tillhåll. /Lindh

Tycker inte alls att du behöver be om ursäkt, Lindh. Det var en konstigt ställd fråga från början och inte formulerad som en seriös undran från en nybryggare. Jag började själv skriva på ett lika ironiskt svar, men avbröt eftersom jag inte tyckte jag hade något att tillföra. Däremot svarade jag på shbf.se, eftersom tråden där tagit en annan riktning. Lustigt hur det blir ibland.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Tycker inte alls att du behöver be om ursäkt, Lindh. Det var en konstigt ställd fråga från början och inte formulerad som en seriös undran från en nybryggare. Jag började själv skriva på ett lika ironiskt svar, men avbröt eftersom jag inte tyckte jag hade något att tillföra. Däremot svarade jag på shbf.se, eftersom tråden där tagit en annan riktning. Lustigt hur det blir ibland.

Instämmer till fullo.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Håller med. Det finns bättre sätt att utvärdera forumen.

Jag har inget emot lite trevlig Wallraffing men det bygger ju på, som ni säger, att utförandet verkar vara genuint.
Trådskaparens frågor känns bitvis snarare som en konfrontation än ett intresse.

Det skulle vara roligt ifall det gjordes en öppen undersökning om de olika forumen däremot!
Jag har suttit i diskussioner där humle.se anses vara forumet för en liten ganska "avancerad" grupp.

Kanske något som TS kan genomföra?

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

16 Senast ändrad av cabrón (2013-12-01 12:14:48)

Som man frågar får man svar. Är man nybörjare har man redan förstått charmen med egengjord öl och frågan varför ska man brygga öl blir då märklig och överflödig. Nä, det går inte att dra några slutsatser av den här frågeställningen.

Jag hänger för övrigt bara här nuförtiden när jag behöver hjälp då jag uppfattat att shbf är det ganska dött men det har kanske ändrats nu?

17 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2013-12-01 12:23:38)

Håller också med Peps, jag började skriva ett "Don't feed the troll"- svar när jag såg trådstarten, men så gjorde jag tyvärr inte det, kanske på grund av risken att det faktiskt fanns en riktig person som ställer så förvirrade frågor. Du behöver inte ha dåligt samvete Lindh (vi som hänger här vet att detta är sveriges bästa hembryggarforum, for real).

Ett smartare sätt att utvärdera hade väl varit att ställa en relevant nybörjarfråga och en lite mer initierad fråga i två olika trådar och se hur snabbt man fick kvalitativa svar/diskussioner. Men nu valde trådstartaren en konstig fråga som ingen människa kan ge ett vettigt svar på.

Med det sagt så finns det en risk att forum glider in i ett kompisryggdunkande och elitism. Det har jag sett på många andra forum men väldigt lite av här. Det är därför som jag gillar humle.se. Väldigt lite elitism och mycket kunskap.

Instämmer med att frågeställningen är väldigt märklig, och det är ju faktiskt många som hänger både här och shbf.

En ärlig och uppriktig nybörjarfråga hade jag givetvis besvarat så gott jag kunnat som den nybörjare jag är själv. Dock kunde jag inte uppfatta frågan som annat än en smula ironisk och därför blev svaret detsamma.

Frågeställningen kändes närmast som om någon reggat sig på Black Armys forum och startat en tråd med frågeställningar som:
- "Hej, jag är en kille som precis börjat intressera mig för det här med fotboll och supperterliv men jag vet inte om Black Army är något för mig. Är BA verkligen ett bättre val än Järnkaminerna? Blir det inte ganska högt ljud på ståplatsläktarna när man är så många? Blir det inte kallt när man står utomhus en hel fotbollsmatch?"

En tråd med uppriktiga nybörjarfrågor om ölbryggandets olika moment och hur man ev. löser de problem som man kanske tvekar lite inför hade givetvis fått så bra svar som jag hade kunnat förmå.

Som daglig läsare av båda forumen (SHBF och Humle) har jag ännu inte hunnit skapa mig någon uppfattning om vilket som är bäst, bara att båda inhyser en massa kompetenta, hjälpsamma och peppande hembryggare som mer än gärna lägger tid på att skriva utförliga, förklarande och pedagogiska svar till oss nybörjare som ställer de mest korkade frågor.

Retsticka men ingen taskvört!

Megen: För att han är ett svin som beter sig som en journalist från Expressen eller Aftonbladet. Han korspostar, då svara man inte. Jag hoppas ni häller en öl över honom när ni ser honom. Han ödar tid för många personer som kunde användas till något positivt istället för att tillfredsställa en idiots svagsinta pseudojournalistdrömmar. Det är jobbigt nog att svara seriöst på alla RTFM frågor. Jag beundrar alla som orkar. Jag gör det inte. Därför.
Eller den kortare versionen. Han är ett svin.

Pulsatorius

Underhållande iaf att läsa artikeln "Välj rätt forum inför första bryggningen." Vilket scoop.:)

Sidan i övrigt verkar intressant.