Utrustning för dekoktion?
Hej!
Till en början var jag mycket skeptisk och nästan helt oförstående till dekoktion. Bortsett från att man snabbt kan höja temperaturen när man stegmäskar så kunde jag inte se någon poäng med denna teknik. Dessutom så krävs det ju ytterligare kärl som tar plats och som måste diskas efteråt! Nu har jag dock läst på lite, och jag börjar förstå att dekoktion kan vara en väg att förfina resultatet, inte minst för gamla klassiska europeiska öltyper. Jag har som sagt var läst lite, men det jag har hittat har egentligen bara handlat om VARFÖR man tillämpar dekoktion (t.ex. stärkelsens gelatinisering), men det står inget om HUR- det praktiska förfarandet. Det hoppas jag någon erfaren här på forumet kan svara på.
Jag tänker mig att det extra kärlet som man häller delmäsken i måste, liksom det större kärlet för modermäsken, vara utrustat med falskbotten/silplåt, för annars kommer det väl garanterat att bränna fast? Delmäsken ska ju upp i koktemperatur. Eller klarar man sig genom att röra om konstant, även i så stora volymer som 8-10 liter? Även om jag blivit mer intresserad av att prova på dekoktion så är just detta med utrustningen något som avskräcker mig. Det är tillräckligt dyrt att skaffa EN gryta med falskbotten, och nu ska man ha en till! Annars har jag börjat kolla om det finns stora grytor (ca 10 L) med teflon eller ngn annan sorts non stick-beläggning. Jag har inte hittat någon sådan ännu, men tror ni att det skulle funka?
Ni som använt dekoktion – berätta gärna och dela med er av tips och erfarenheter!