När brukar ni sluta brygga?

Om jag har förstått saken rätt så bör man inte brygga öl under sommaren p.g.a. infektionsrisken. När slutar ni att brygga öl för sommaren?

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Sv: När brukar ni sluta brygga?

Jag brygger i regel fram till mitten på juni.
Det blir en rök-öl i morgon som hyllning till vårt fosterland smile
Sedan brukar jag inte börja brygga förrän vid slutet av augusti.

Men det finns de som brygger hela sommaren.

Själv har jag råkat ut för misslyckade bryggningar (bakterieinfektioner och/eller vildjäst) när jag försökt brygga på sommaren så jag låter bli.

Det finns säkert de som brygger med framgång även under sommaren....

Jag brygger även under sommaren men då blir det vin ist för öl.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Jag brygger när jag har tid...  året om... för mig finns inga säsonger på det sättet.  Någon extra brygd på semestern blir de ju oftast eftersom man då kanske har mer tid!

Hittils har jag aldrig haft någon ofrivillig infektion, förutom i en enstaka flaska som jag hade slarvat att rengöra korken på. Flaskan var ren, men inte korken.

/Fredrik

Jag brygger även under sommaren. Man får vara lite mer försiktig och tänka på att det är mer saker i luften än vanligt men det brukar gå fint ändå.

Jag kan tillägga att jag inte blir så sugen på att slava i köket en varm och härlig sommardag.
Då föredrar jag att klippa gräsmattan och njuta av mina brygder smile

Jo saken är den att jag har 15 liter mindre god bitter, 3 liter okej stout, 66 cl god stout och så några liter veteöl som ännu inte är provade. Jag önskar att jag hade lyckats bättre med mina bryggningar under våren och vill pröva igen. Med tanke på mina volymer, 4 ibland 8 liter kanske 15 liter. Så kan jag ju givetvis pröva lite försiktigt. Blir det illa så får det slås ut.

I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

vänta in en regnig dag och håll dörrar och fönster stängda så blir det nog succé wink det jobbiga blir väl att tajma in så att förkulturen är fräsch samma dag som det blir regn...

Tja, jag får helt enkelt se till att alltid ha en bra förkultur igång smile

I framtiden kan du ju se till att göra som jag. Alltid ha minst 100 liter färdig öl i "reserv" och 150 liter som du dricker av.

11 Senast ändrad av jonash (2006-06-09 08:05:58)

Det låter ju bra, om man nu skulle få oväntat besök, och kaffet är slut... smile

precis, det är svårt att försöka konvertera sina "femkommatvåan"-drickande vänner om man inte har nåt bättre att bjuda på...
själv har jag ett större mäskkärl på gång just av den anledningen.

Jag har bryggt 3 gånger under sommaren och det utomhus med pannmur!! Det har säkert kryllat av skit i luften men jag har inte fått någon infekterad öl. Innan koket är det ingen risk för infektion, men efter och vid kylningen kan de rackarna anfalla. En viktig sak är en kraftig förkultur med miljarder jästceller som direkt kan ta jäskommandot så det inte blir vildjäsning som lätt uppstår på sommaren. Jag tror också vis av tidigare erfarenhet att man inte skall låta brygden stå och jäsa för länge utan snabbt få ölet på fat med kolsyra.

Jag har precis tappat upp en vanlig stout som jag bryggde för två veckor sedan när det var regnigt.
Den har klarat sig bra. Troligen tack vare pigg jäst som tog kommandot och höll borta läskiga bakterier.

Mer om stouten i en ny tråd.