Kellermeister cylindrokoniskt jäskärl i plast 30/65 liter

Hej.
Jag har just inhandlat dessa jästankar och har börjat fundera på följande:
Hur ska jag desinfecera/sterilisera tappkranen på ett enkelt sätt när ölen jäst färdigt i tanken?
Hur löser ni detta?

Hälsningar
Erik

Helmaltsfrälst bryggare med ordspråket: var dag är början på en ny möjlighet!

2 Senast ändrad av NilusDux (2013-11-24 20:52:16)

Sv: Kellermeister cylindrokoniskt jäskärl i plast 30/65 liter

Nu har jag ingen sådan, men väl andra jäskärl med tappkran, jag brukar spraya med starsan, en rejäl dusch, även upp i röret(och tappslangen), vänta fem-tio minuter så att desinfektionslösningen får verka, sedan tappar jag ölet...

Nilus

hominem coquo cervisia

Tack för tipset NilusDux. Jag har nu börjat och fundera på varför Speidel inte har en literskala på Kellermaister-tankarna?
/Erik

NilusDux skrev:

Nu har jag ingen sådan, men väl andra jäskärl med tappkran, jag brukar spraya med starsan, en rejäl dusch, även upp i röret(och tappslangen), vänta fem-tio minuter så att desinfektionslösningen får verka, sedan tappar jag ölet...

Nilus

Jepp!!!  Ha alltid en sprayflaska med starsan. Jag sprayar allt jag ska använda. Tappkranar, fatkopplingar, allt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Är ni nöjda med produkten, rent generellt? Hur länge/många bryggningar räknar ni med att använda kärlet, med tanke på att man ofta hör att det i plast blir mikroskopiska repor där oönskade kusar gärna bygger bo?

Jag har använt 30L jäshinkar i livsmedelsplast i ca 5 år (35 bryggningar), och visst har det suttit fast en del jäst i väggarna där vätskenivån har legat. Jag har diskat bort det med en disksvamp med grönt ludd och diskmedlet YES, de repor som bildats med tiden är inte djupa utan mycket ytliga. Därför är det viktigt att sterilisera ytorna innan man påbörjar nästa jäsbatch i behållaren. Det är när man kan se en antydan till spricka (sprickan är ett faktum men är ej fullbordad) som det av minst 2 skäl är god idé att kassera jäskärlet, 1: på grund av att sprickan kan bli fullständigt genomgående med läckage som resultat, 2: Det finns risk för att smuts och andra oönskade partiklar kan fastna i sprickan och föranleda till en infektion på vätskan.

Plastkärl är för mig en förbrukningsvara även fast man självfallet rengör och desinecerar (sterilisera en plasthink är nog svårt under normala hembryggningsförhållanden) Så livslängden är ju ganska avgörande för om det är ett vettigt köp. Därför frågar jag.