1 Senast ändrad av ErikT (2013-11-26 19:02:40)

µebu

Hej.

När jag läser instruktionen till alkoholmätaren så upptäcker jag att det är lite otydligt. Där har man skrivit att du ska vänta tills vätskans kokning stabiliserats och det tar ca 5-7 minuter för det, innan du skriver upp temperaturen. Menar man 5-7 min efter att det börjat koka eller menar man att det kan ta 5-7 min innan det börjar koka? Jag genomförde en provtagning och min uppfattning är att man startar klockan när man startar mätutrustningen för provtagning, och väntar tills det har övergått från att sjuda till att koka (tar ca 5-7min) och skriver upp temperaturen. Är det rätt uppfattat?
/Erik

Helmaltsfrälst bryggare med ordspråket: var dag är början på en ny möjlighet!

Sv: µebu

Har du en alkoholmätare till ölbryggning så är du nog fel ute, men som jag läser din fråga så ska du vänta 5-7 minuter efter att det har börjar koka innan du tar ditt prov.

Salle

Hur menar du nu Salle?
Fel ute?
Det är kokpunkten för vätskor (destillerat vatten jämfört med t.ex. öl eller vin) som man får fram med denna utrustning, och med hjälp av mellanskillnaden och en tabell så får man fram alkoholhalten i drycken.
/Erik

Salle skrev:

Har du en alkoholmätare till ölbryggning så är du nog fel ute, men som jag läser din fråga så ska du vänta 5-7 minuter efter att det har börjar koka innan du tar ditt prov.

Salle

Salle skrev:

Salle

Humlegården har en dyr jävel som man kan mäta alkohol med på t.ex öl.

OK, miss i min allmänbildning, ska kolla in den senare idag.
Men som ErikT skrev så tror jag fortfarande att det ska koka 5-7 min innan man tar provet.

Salle

Jag har nu provat min Barley Wine som teoretiskt ska ligga på 11,7 vol%, men utrustningen kom fram till följande: Kokpunkten för min öl är +92,3 grader Celsius och för destillerat vatten är det +100,9 grader Celsius. Och med mjukvara till mätutrustningen kom jag fram till att det är 11,91 vol% alkohol, lite mer än vad jag trott. Najs. smile
/Erik

Påverkar inte restextraktet (oförjäsbara sockerarter) också kokpunkten?
Kanske är jag ute och cyklar, men eftersom det påverkar fryspunkten så borde det påverka kokpunkten.
När jag tänker närmare efter så påverkar sockret kokpunkten, vört kan bli varmare än 100 grader.
Men det kanske mjukvaran tar i beräkning?

8 Senast ändrad av brandemannen (2013-11-27 16:41:41)

Sockret påverkar väl inte kokpunkten i sig utan gör att temperaturen kan stiga mer än 100 grader? Vatten har fortfarande 100 som kokpunkt. Så din knäck börjar koka vid 100 grader ändå men tempen kommer att stiga ju mindre vätska som finns kvar i den?
Edit: Stämmer nog förresten att den påverkar kokpunkten också...

Det finns restextrakt i vin och i öl och jag tänker inte bestrida det att det påverkar kokpunkten, men det gör också alkoholen. Så det värde man får fram kanske inte är noggrant exakt det som är i vätskan, men tillräckligt exakt för att det ska accepteras som en mätmetod för fastställande av alkoholhaltens styrka i drycken.

Efter att ha läst lite på Humlegårdens hemsidor så verkar det som att mjukvaran tar hänsyn till restextraktet.
Alkoholmätaren ?EBU har en felmarginal på 0,3%, men det lite räknande (mjukvaran) så är felmarginalen endast 0,01%.
Imponerande, men alldeles för dyrt för mig och många andra glada amatörer.
ErikT jag misstänker att du jobbar mer kommersiellt (eller är på väg åt det hållet).

För övrigt håller jag med om tolkningen att man ska koka i 5-7 minuter innan man mäter.

Jag jobbar inte kommersiellt med bryggning, men jag har ändrat inriktning i min bryggning från enkel hobby till mer seriös inriktning.

ErikT skrev:

jag har ändrat inriktning i min bryggning från enkel hobby till mer seriös inriktning.

Underbart!!!  smile