Gose
Gose är en ölstil som väckt intresse hos mig och jag tänkte ge mig på att göra ett försök att brygga en Gose nu i höst.
Gose bryggdes ursprungligen i Tyskland med ett vatten som innehöll relativt mycket salt och där en andel vete användes i maltnotan. Ölet smaksattes med koriander och jästes med olika jäststammar, inklusive mjölksyrabakterier, till en fruktig och frisk dryck. Mycket mer information än det har jag inte hittat, men om någon här på forumet vet mer, så hade det varit väldigt roligt om det gick att komma så nära originalet som möjligt.
Som ni förstår har jag en del funderingar.
Hur mycket salt ska jag ha i vattnet och räcker det endast med NaCl? En idé jag fått är att åka ut till västkusten, där jag växt upp, fylla en jäshink med havsvatten och ta med hem. Om jag häller vattnet genom en finmaskig sil och sedan kokar det, så borde det väl gå att brygga på förutsatt att jag späder ut det med kranvatten till rätt salthalt? Där får jag nog gå på känsla om jag ska späda vattnet misstänker jag. Det hade varit en rolig grej att testa och sen tror jag att jag med den metoden får med mig en större variation av salter (inte bara NaCl), som ger en komplexare salt smak.
Vad tros detta recept för maltnotan:
67% pilsnermalt
20% munichmalt
13% puffat vete
OG 1.050
Vad gäller humle gissar jag på att den är okännbar, som i en lambic, så 10 IBU är väl lagom att sikta på.
Jästmässigt är jag osäker på vad jag ska använda. På något sätt ska jag tillsätta Lactobacillus, Brettanomyces och kanske Pediococcus. Jag har några alternativ jag klurar på, kommentera gärna om ni tycker något av förslagen är bättre/sämre och om ni har något annat förslag.
* Använda Safbrew F2 och samtidigt tillsätta bottensatsen från en Westbrook Gose, som jag hoppas innehåller Brettanomyces och Lactobacillus.
* Använda Safbrew F2 och samtidigt tillsätta Brettanomyces bruxellensis och Lactobacillus från köpta jästpaket.
* Använda 100% Brettanomyces bruxellensis Trois och jäsa i en plasthink, som förhoppningsvis släpper igenom lite syre som gör att jästen kan producera en liten mängd syra.
* Använda en Wit-jäst som jäser ut lågt och gör att ölet smakar lite syrligt.
Sen när det gäller koriander så antar jag att det enbart är korianderfrön som används. Har ni någon aning om hur stor dos man kan ha i en 10l sats? Vad tror ni om att slänga i ett gäng stjälkar och blad från färsk koriander i sekundären?
Många frågor blev det, hade vart väldigt roligt att få hjälp med detta projekt!