Köpes Corneliusfat

Hej!

Jag vill köpa Cornelius fat på 9 liter. Vill få tag på 4 st!

Skicka mail till moffegreven_666@hotmail.com

Sv: Köpes Corneliusfat

Om du verkligen måste ha 9 liter får du nog köpa dom här nya på humlegården! Extremt svårt att få tag i beg. 9l fat tyvärr!

Hehe ja jag märker det. Men jag får bara ut 12 liter färdig öl när jag brygger så 18 liter är onödigt stort

Fat är en investering, kommer du inte göra större satser om 3-4 år? I så fall är det inga problem att köra de stora faten så länge. Det går åt lite mer kolsyra bara... Köp en stor co2-tub är mitt tips oavsett fatstorlek.

Kan vara värt att lägga en större beställning från Tyskland om du vill ha så många fat. candirect.de är ett ställe som nämnts tidigare på siten, så jag tror inte Svante blir förgrymmad om jag nämner dem igen här. Om du inte hittar någon att sambeställa med så kan du utan tvivel ändå beställa en helpall och få överblivna fat sålda på annons här eller på shbf.se.

Think globally. Drink locally.

Ifall plats inte är något problem skulle du kunna köra på stora fat men bara fylla upp dem med 12 liter.
Det är ganska meckigt att både flaska och lägga på fat.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Ok tack för alla svar. Varför är det meckigt att både flaska o lägga på fat?

Det blir mycket att desinficera; fat, kopplingar, slangar, hävert, flaskninghink, flaskor, kapsyler osv.
Det är lättare att tappa allt på fat och sedan fylla flaskor, kolsyrade och utan bottensats, direkt från fatet med t.ex. en sånhär mojäg för någon tjuga:

http://lindh.olkartoteket.se/wp-content/uploads/2013/09/Fat_130522_007.jpg
Ölslang PE-3/8 och silikonpropp 22/17 mm. Tack Bee för denna uppfinning.

Faan va smart. När man tappar allt på fat. Primar man som vanligt eller skjuter man i kolsyra? Tänkte att när man hittat en bra sockermängd till sin öl så kanske det blir förstört om man ska börja mecka med andra sätt för att få en bra mänhd kolsyra i ölen.....

Du trycker i kolsyran från tuben. För att få lagom kolsyra kan du antingen använda den här tabellen : http://www.humle.se/library/kolsyretabell.html eller trycka i lite i taget och provsmaka tills du har en lagom nivå. Efter ett tag får du en känsla för vilket tryck du vill ha i fatet.

Jag kör kolsyra från tuben vilket är mycket enkelt. Schmacka på 1 bar i 8c några dagar och Släng på lite mer om så önskas. Veteöl (HefeWeizen) har jag däremot primat med socker i fatet för att likna flaskjäsning så mycket som möjligt. Dryga hälften av flaskningsmängden i socker rekommenderas var jag än läser men varför kolsyretrycket skulle öka när ölet förvaras i större mängd har jag inte hittat någon förklaring till.

Är inte de rekommendationerna baserade på partyfat där för höga tryck innebär svunna fat?

Jag har tryckt i kolsyra i veteöl med gott resultat. Däremot behöver man lång restriktorslang för att kunna hälla upp snyggt.

I partyfat ska man ha riktigt lite socker för att de inte ska gå sönder. Klart det går att köra på 3.5bar från tuben i veteöl men jag läste någon bok om att prima fat just på veteöl för att få mer "hefe-känsla". Faten klarar mer än vad som behövs men det ska bero på att det är hälften socker som krävs för samma tryck som i flaska. Jag har inte mätt men däremot testat och 5g/l gav veteölstryck/kolsyra.