Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Hallå!

Tänkte ge mig på ett lagerkok imorgon. Är dessvärre väldigt grön ännu, har bara testat "lilla köksbryggeriet", vilket vart klart godkänt f.ö.
Vet att många tycker att man borde börja med enklare ölsorter men jag resonerar lite så att 'vad har jag att förlora' tongue

Har beställt dessa ingredienser http://www.shbf.se/recept/Receptdb.php.
Men ska man verkligen i med 0min givan om man vill ha en hyfsat lättdrucken lager med rätt låg IBU?? Eller räcker det med de två på slutet? Och således alltså endast använda 60g av humlen?

Och så en annan fråga: Vad finns det för lakningsalternativ egentligen? Har tyvärr ingen hink-i-hink. Kommer att använda mig av en 25L kastrull med tappkran, på insidan av kranen tänkte jag även montera en bit av en tésil. Sen har jag en 25L jäshink att tillgå.

Tacksam för svar!

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Utan empirisk vetskap tippar jag på att en liten tesil kommer sätta igen ganska snabbt eller i vart fall dra ner flödet till nära noll. Jag har bara bryggt enligt BIAB-metoden i min 25-litare men det har funkat mycket bra.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Receptlänken du postat är ofullständig, men om jag gissar rätt så är du orolig för att en 0-minutersgiva ska göra ölet svårdrucket, men den påverkar inte beskan nämnvärt utan ger en kraftigare arom av humle, men det är helt och hållet fakultativt. Att en rejäl 0-minutersgiva lättare döljer brister i ölets grunddoft är dock en god anledning som någon att inte utesluta den om inte man är ute att pricka in en ölstil som saknar humlearom.

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Det har du nog rätt i, skippar tésilen då kanske. Men annars kan jag bara ställa kastrullen med mäsk på en stol och jäshinken på golvet i vilken det får sippra ner genom en sil/durkslag i? Och köra ett extra varv fast? Duger det som lakning?

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Oj, så här ser receptet ut: ÖLNAMN    BRYGGARE    VATTEN
Kusken    Mikael Patel    Vikingstad
VOLYM (L)    OG    FG    IBU    VOLYM ALK. (%)
20    1050    1014    25    4.8
för utskrift
TÄVLING/TRÄFF
TÄVLING/TRÄFF    ÅR
SM    2006
KLASS    PLACERING DT    PLACERING FV
Tjeckisk/Böhmisk Pilsner    3    
RECEPT
   MÄSKNINGSMETOD: STEGMÄSKNING
MÄNGD (KG)    EXTRAKT    MÄNGD (%)
4.500     Pilsnermalt    91.8
0.400     Carapils    8.2
MÄSK    RAST    TEMP (°C)    TID
hela mäsken    Försockringsrast    66     90.0 min
hela mäsken    Utmäskning    78     5.0 min
STEG    MÄNGD    HUMLE    ALFASYRA (%)    TID
Kokning    30.0 g    Saaz    4.4     60.0 min
Kokning    30.0 g    Saaz    4.4     15.0 min
Kokning    30.0 g    Saaz    4.0     5.0 min
METOD    JÄST    TEMP (°C)    TID
primärjäsning    BC 2278, Czech pils    10     22.0 dagar
sekundärjäsning    BC 2278, Czech pils    10     28.0 dagar
lagring    BC 2278, Czech pils    4     30.0 dagar

Och den har ju då en IBU på endast 25 så kanske törs köra med tre givor iallafall, om inte annat för som du säger att dölja oönskade smaker.

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Utan utrustningen för att laka är det väldigt stor risk att du kommer förlora både tid och pengar.
Skaffa dig en BIAB-påse eller två hinkar, kostnaden är minimal och resultatet kommer bli mycket mer angenämt.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Kanske beger mig mot affären och införskaffar två hinkar då smile Så får jag fixa BIAB utrustningen vid senare tillfälle, verkar ju onekligen som en smidig metod.

Som sagt, väldigt tacksam för alla svar smile

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Receptet har ingen 0 minutergiva, tänker du på 60 minutersgivan? (bittergivan)

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Hehe, my bad. Ja den som ska i direkt alltså smile

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Skippar du den får du ett sött öl helt utan beska, 25 ibu är ganska snällt och lättdrucket wink
Hur lång koktid har du tänkt? 60 minuter eller 90 minuter

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Det var det jag var ute efter egentligen. Men funderar på att safea lite och dölja eventuella bismaker bakom humlen. Eller är det fegt? tongue
Hade tänkte mig 60min, men är öppen för kritik.

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

När jag kokar lager kokar jag alltid 90 minuter, mest för att få bort vissa bismaker som pilsnermalt gärna ger (dms, "grönsakssoppa")
Följer man ditt recept, så koka 30 minuter i med 60 minutersgivan, koka 45 minuter i med 15 minuters givan, koka 10 minuter till så är det dax för 5 minutergivan.
Skippar du 60 minutersgivan (BITTERgivan) får du som sagt ett sött öl utan någon som helst beska eller bitterhet. Brukar oftast inte vara speciellt gott i en lager.
Glöm inte räkna om vattenmängder om du kokar i 90 minuter....

Var noga med jästemperaturen också. Du vill hålla dig på max 12 grader i jäshinken.

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

okidok, 60mingiva, så får det bli! Så hur mycket mer vatten behövs det till 90min. Har bara räknat på 2,5L/kg malt.

14 Senast ändrad av Brandis (2013-11-21 11:48:05)

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Hur många liter har du tänkt laka med?

Sedan beror det på flera faktorer, hur mycket vill du ha ut i jäshinken?
Hur många liter/timmen kokar bort i din utrustning? (så kallad Boil off, koka upp 10 liter vatten, när koket startar ta bort lock och starta timern på 60 minuter, när du kokat 60 minuter stänger du av och mäter hur mycket vatten du har kvar 10-x=boil off/per timme. Kokar du 90 minuter är det boil off gånger 1,5 du får räkna med i receptet)

Enkelt sagt så starta med hur mycket öl du vill ha i hinken (receptet ovan är på 20 liter)
20l + boil off + druv (1-2 liter)=kokvolym

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Nils Oscar skrev:

Kanske beger mig mot affären och införskaffar två hinkar då smile Så får jag fixa BIAB utrustningen vid senare tillfälle, verkar ju onekligen som en smidig metod.

Som sagt, väldigt tacksam för alla svar smile

Jag köpte en tappkran "här" på Humle.
Sedan köpte jag två livsmedelsgodkända 10L-hinkar på Clas Ohlson. 19:- för en, 29kr för två. (Dessa finns även på ÖoB för 19kr). Betydligt bättre plast än motsvarande hinkar hos Biltema. Biltemahinkarna sprack så snart jag började borra i dem. Classe-hinkarna var det inga som helst att borra i. Det var bara ett dj**la borrande. Mååååånga hål blir det.

Retsticka men ingen taskvört!

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Istället för en bit tesil på insidan av kastrullen kan du göra en "hop stopper" vilket är samma princip som tesilen fast modell större.
Googla "hop stopper" så får du mängder av varianter.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Har nu inhandlat hinkar och tappkran, lite modifiering men det ska gå smile

Hinner inte beställa någon hop stopper då jag brygger imorgon bitti. Men om jag håller en sådan här sil http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Husgerad/Sil-85577/ nedanför tappkranen på hink-i-hinken så borde jag väl få bort de mesta kornen?

Sv: Hur många humlegivor vid lagerbryggning?

Tänkte väl kanske laka med 8L. Om jag mäskar in i 12-13 alltså.