Hur många humlegivor vid lagerbryggning?
Hallå!
Tänkte ge mig på ett lagerkok imorgon. Är dessvärre väldigt grön ännu, har bara testat "lilla köksbryggeriet", vilket vart klart godkänt f.ö.
Vet att många tycker att man borde börja med enklare ölsorter men jag resonerar lite så att 'vad har jag att förlora' ![]()
Har beställt dessa ingredienser http://www.shbf.se/recept/Receptdb.php.
Men ska man verkligen i med 0min givan om man vill ha en hyfsat lättdrucken lager med rätt låg IBU?? Eller räcker det med de två på slutet? Och således alltså endast använda 60g av humlen?
Och så en annan fråga: Vad finns det för lakningsalternativ egentligen? Har tyvärr ingen hink-i-hink. Kommer att använda mig av en 25L kastrull med tappkran, på insidan av kranen tänkte jag även montera en bit av en tésil. Sen har jag en 25L jäshink att tillgå.
Tacksam för svar!