Nu ska vi ta det så pedagogiskt jag kan.
PIDen du har antar jag drivs av 230VAC (växelström i vägguttaget). Om du har samma PID som jag så har du ett fristående relä som är inbyggt i PIDen. Det har inte säpnningsutgång utan det kan bryta och sluta en krets. I mitt fall var relät specat för max 3 ampere vilket innebar att jag oavsett typ var tvungen att ha någon form av relä kopplat till PIDens inbyggda för att kunna styra mer än 3A (mitt element drar ca 10A).
SolidStateRelay finns rent allmänt i två versioner. En som styrs med växelspänning och en som styrs av likspänning (oftast 3-32VDC). Om du har valt den modellen som styrs med AC (växelspänning 80-280VAC) så kan du koppla fasen som driver PIDen även till det inbyggda relät så du får en 230VAC-utgång från PIDen som du sedan kan koppla till externt relä eller kontaktor av valfri modell.
Ett tips är att försöka switcha fas och inte nolla. Var noga med färgkodningen, blått = kallt = nolla ; brun = varm = fas = livsfarlig. Kör gemensam nolla till allt: PID, värmeelement, SSR-ingång och allt annat du matar med 230V. Om alla blåa sladdar går gemensamt till en och samma punkt blir det lättare att hålla ordning på allt.
Är man osäker ska man nog egentligen inte pilla med sånt här själv. Det kan gå illa! Om du har jordfelsbrytare och är JÄTTENOGA med att koppla skyddsjord till allt som inte SKA ha matning, så BÖR jordfelaren lösa ut innan det händer något allvarligt.

Om vi tar bilden som exempel ska du koppla nolla (blå sladd) till 1 och fas (brun sladd) till 2 (du kan koppla tvärtom och det kommer fungera det också). Det inbyggda relät kommer sluta kretsen mellan 3 och 4 när den försöker värma. Då kopplar du vidare fas från pin 2 till 4 och på så sätt kommer PIDen skicka ut 230VAC på pin 3 när den aktiverar utgången. Pin 3 kopplar du till ena ingången på ditt SSR och till den andra ingången kopplar du nollan (blå sladd).
På utgångssidan ska du koppla in fasen som kommer från sladden i väggen till pin 1 på ditt SSR. Pin 2 på SSR kopplar du till ena polen på ditt värmeelement och sen kopplar du blå sladd till andra polen på elementet.
Det blev kanske lite rörigt och mycket text men jag hoppas du förstår hur jag menar.
Kom på en till viktig sak. Att blått är nolla och brunt är fas stämmer troligen bara i din elcentral. En vanlig sladd med stickpropp går ju att vrida 180 grader och då har du fas i blå kabel och nolla i brun. Således kan du aldrig vara säker på vad smo är fas resp nolla såvida du inte mäter. Utgå ALLTID från att det är livsfarliga spänningar överallt. Pilla ALDRIG på något om du är osäker.
Relax, don't worry... Have a homebrew!