Choklad, rök, mustig... någonting till jul!

Hej!
Rensade lite i morsans friggebod och fann 3st mycket vackra glas-damejeanne av olika storlekar.
Hursomhelst så tänkte jag då använda den största av dom (10liter) som jäskärl för en julbryggd.
Och nybörjare som jag är så vill jag förstås ha lite tips.
Har fått otroligt mycket hjälp av "Tristan" här inne och jag kan tänka mig att han kommer ha goda ideer även nu.

Tänkte mig göra en mindre bryggd. 7-8liter kanske och gärna lite starkare variant.
Det här är det jag har i dagsläget (men ska lägga in en beställning på mer råvaror ikväll eller imorgon):
1kg Muntons Ljusa spraymalt
140gr Hersbrucker 3-5% alfa.
1 påse (11,5gr) Safale S-04.

Så om köper 1kg till av Muntons Ljusa, en humle med högre alfavärde samt choklad/karamell/rökmalt?
Vilken jäst ska jag använda mig utav? Den jag redan har?

Har ni några idéer till denna nybörjare? Och visst hinner denna bryggd bli klar till jul? :-)

/ mvh. Jim

“A man who lies about beer makes enemies”

Sv: Choklad, rök, mustig... någonting till jul!

Vågar du gå över till flytande jäst (det är inger svårt, bara lite dyrare) så kommer du ha lite större variation med smakerna från jästen, och ja jästen kan verkligen sätta sin prägel.
Ska du ha en riktig vintervärmare typ >7% med harmoniska smaker bör du ha mer tid än en månad, gör du en mörk högoktanig nu så är den säkert bra till nästa jul, men du kan ju ta ditt extrakt bryggande till nästa nivå (stöpa specialmalter!), skaffa ett kilo karamelmalt och ett kilo chokladmalt samt några påsar spraymalt.

Du kan använda din humle och jäst om du vill annars kan du ställa dig frågan vilken stil som du föredrar, amerikanskt, Engelskt, brown ale, porter, stout m.m.

Porter och Stout är ju lite jul-aktigt tycker jag. Vad behöver jag till detta? :-)

“A man who lies about beer makes enemies”

Gå in på shbf.se och leta upp receptsatabasen. Sök sen efter drakens imperial stout. En fantastisk stout som du kommer kunna njuta av många år framöver.

//Jonas.

"beer, so much more than just a breakfast drink"