Låta lambic vara eller på med en massa körsbär?
AAAA jag är villrådig, sitter på 20L 3 månaders lambic som just hamnat i sekundär för långlagring, behöver era inputts, ska den få vara som den är eller ska jag tina 3kg körsbär?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Låta lambic vara eller på med en massa körsbär?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
AAAA jag är villrådig, sitter på 20L 3 månaders lambic som just hamnat i sekundär för långlagring, behöver era inputts, ska den få vara som den är eller ska jag tina 3kg körsbär?
Till att börja med så finns det ingen anledning att tappa om en lambik, utan det är tvärtom en fördel om den får sitta kvar på jästkakan (begreppet "långlagring" är lite felvalt då det pågår fermentering hela tiden). Om man tänker göra en fruktlambik är det däremot lämpligt att tappa om i samband med tillsättningen av frukt, men detta bör man vänta med tills det har fått jäsa i åtminstone ett halvår, helst minst ett år.
Men för att besvara huvudfrågan, hur smakar den? Om du tycker att den smakar bra av egen kraft så kan det vara läge att låta den vara som den är. Men min egen erfarenhet efter åtta satser pseudolambik är att det är hyfsat svårt att få något som är tillräckligt bra i sig, åtminstone vid första försöket, medan en halvmedioker sats kan bli riktigt bra med frukt.
Så eftersom du redan har tappat om så skulle jag rekommendera att du tillsätter körsbären.
Förresten, 3 kg bär är i minsta laget för 20 liter. Om det är vanliga svenska körsbär du har och inte surkörsbär, föreslår jag att du kompletterar med (minst) 1 kg av något syrligare bär om du kan.
Detta är inte min första heller, har hållit på med brett m.m. över 4 år nu, har alltid minst en damejan stående under trappen som jag helst av allt vill glömma, jag har kört med körsbär i porter och stout förut samt en hel del fruktmjöd men inte i Lambics där har jag bara blandat olika årgångar till Gueze samt andra frukter.
Lambicen togs från primär efter 3 månader för att ny vört skulle få köra solo med den jästkakan, den omtappade hamnade på glasdamejan med mindre risk för syreinträngning samt botten dregg från Oud Gueze, så den fick tillbaka lite extra kultur.. den har inte den extrema stall karaktären ännu så jag kommer nog vänta några månader innan jag provar igen.
Körsbären är små sura vilda saker som växer vilt på landet. Tanken var också att tillsätta täljda flisor/stavar av samma träd för att få körsbärsträdskaraktär.
Och om 3 kg är för lite så kan jag tillsätta 4, 5 eller till och med 6 kg, det är bara att det blir mindre spottkräm i vinter.
Skälet till att låta ölet ligga kvar på jästkakan ska vara att Brettanomyces kan använda döda jästceller som näringskälla. Att tillsätta bottensatsen från några flaskor ger nog inte riktigt samma effekt, men jag vet inte hur viktigt det är egentligen. Jag lägger hursom mina lambikar på glasdamejeanne eller Better Bottle direkt och tappar inte om förrän det är dags att blanda/ flasktappa eller tillsätta frukt/bär.
Om du har tillgång till surkörsbär är 4-6 kg en bra mängd för 20 liter. Flisor från trädet ska du nog tillsätta med försiktighet, det kan lätt bli för mycket.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Låta lambic vara eller på med en massa körsbär?