Safale s-04 torrjäst fg
Har bryggt två gånger med den jästen och fått ett fg på 1021. Är det det lägsta värdet på den jästen? Det har slutat jäst efter 6 dagar . Tacksam för svar .
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Safale s-04 torrjäst fg
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Har bryggt två gånger med den jästen och fått ett fg på 1021. Är det det lägsta värdet på den jästen? Det har slutat jäst efter 6 dagar . Tacksam för svar .
Absolut inte, det går att komma betydligt lägre. Hur lågt man kommer beror på diverse faktorer:
* OG - ju högre OG desto högre FG
* Mäsktemperatur - högre mäsktemperatur ger högre FG
* Extraktsammansättning - högre andel karamellmalt och rostad malt ger högre FG
* Jästmängd och jästens skick - för lite jäst och/eller trött jäst ger högre FG
Jag hade ett og på 1071 och en temp på ca 70 grader . Brygger på spisen i kastrull
Tillsatte du någon jästnäring? Det dök nyligen upp en tråd som rekommenderade användandet av jästnäring till all jäsning, och det låter i mina öron rimligt. Dessutom kostar det så lite så jag tar för vana att alltid tillsätta rekommenderad mängd till det jag ska jäsa.
Nej jag tillsatte ingen jäst näring . 85% pale ale 15%caramuch1 5% pale choclate malt
Jag hade ett og på 1071 och en temp på ca 70 grader . Brygger på spisen i kastrull
Låter helt normalt med den jästen att FG hamnar på 1,021 då.
Vill du har lägre FG så är 70 grader på tok för hög mäsk temp. För att landa på 1009-1012 så ska du ligga på en mäsktemp på ca 64grader, FG ökar sedan efterhand ju högre mäsktemp du har.. Vilken jästemperatur har du?
Här är ett litet blogginlägg om utjäsning som kan vara värt att läsa:
http://fearwolf.blogspot.com/2013/09/br … erkar.html
/Peter
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Safale s-04 torrjäst fg