> Var går gränsen mellan hälsosam och "mindre hälsosam" syresättning?
Det är nog svårt att säga, det är väl upp till dig själv också. Prova kan du ju alltid, så kan du rapportera till oss andra stackare här på forumet
Jag vill också ha det svaret.
Vad gäller oxidation så brukar det finns flera olika effekter... pappkartong är en... aldehyder/sherry/gröna äpplen betonade fel är en annan... också oxidation... vid kraftig syresättning av öl för mycket skulle jag gissa att det första felet man upptäcker (tidsmässigt) är aldehyder... pappkartongen kommer nog mer efter lite mer tid...
Jästen reducerar normalt aldehyder till alkoholer under jäsningen, men om jästens reduktionsbalans störs genom att man tillför massa syre ser iallafall jag en uppenbar risk att jästen använder syret till att återställa sin redox balans och istället lämnar efter sig en i högre grad oxiderad öl, men högre nivåer av aldehyder. Slår balansen över ännu mer, kan tom jästen börja aktivt oxidera alkoholerna tillbaka till aldehyder och syror.
Men jag tror inte det är helt enkelt att veta vad balansen ligger. Jag har hållt på och grunnat en gel del på det där och kommit en bit på vägen men jag har fler tester att göra. Jag brukar iallafall känna att typiska aldehyd aromerna ökar snabbt när man syresätter en jäsning med pigg jäst iallafall, som jag ofta haft. Men antagligen blir effekten annorlunda om jästen börjar somna in.
Ett alternativt är att tappa av ölen (och skydda den mot syre), och syresätta bara jästkakan, kanske efter en tvätt med vatten... och sedan hälla tillbaks den ny mycket piggare jästen, i ölen. Det vet jag flera som testat, enligt rapport, utan uppenbara felsmaker.
Möjligt att omrörning några gånger per dygn hjälper...
/Fredrik