Hur går till för förkulturera hoegaarden jäst?

Hej,

jag hade tänkt att försöka ta jäst ur 3 flaskor hoegaarden genom att ta bottensatsen från alla tre, koka upp lite extra light DME med ungefär 500 ml vatten för att sedan ha i snuttarna från flaskorna och låta den stå på en magnetomrörare i 48 h.

Är detta ett sätt som funkar? Har inte riktigt förstått det här med förkultur.

Det står i vissa guider att man skall göra det som jag skrev, dvs med DME och vatten, men sedan låta allt stå still och föröka sig, för att sedan låta jästen sjunka innan man har i det i vörten.

Men den guide jag följde så ska man alltså låta magnetomröraren snurra förkulturen i 24-48 timmar, så den står alltså aldrig still, dvs jäsa.

Istället så syresätter man förkulturen konstant i 24-48 timmar.

Vilket sätt ska jag ta till för att kunna bygga upp en fungerande jäst ur hoegaarden flaskorna?

Tacksam för svar!

Sv: Hur går till för förkulturera hoegaarden jäst?

Du är rätt ute, men du behöver odla upp i flera (3 säg) steg för att få tillräckligt med jäst. Själv brukar jag ha följande tre steg för 20 liter normalstark vört.

Förkultur på 1 dl
Förkultur på 30 cl
Förkultur på 1 liter

I varje steg jäser jag ett par dagar under omrörning för attsedan låta jästen sedimentera, varpå jag dekanterar vörten innan nästa steg.

Just Hoegaarden är lite poänglös att odla upp då de filtrerar bort originaljästen och tillsätter en annan, neutralare jäst vid flasktappning.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Vet inte om det är poänglöst. Bryggeriet hävdar att de har en annan jäst till flaskjäsningen, men det blir en utmärkt Hoegaarden-klon om man skördar jästen på detta sättet.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Vet inte om det är poänglöst. Bryggeriet hävdar att de har en annan jäst till flaskjäsningen, men det blir en utmärkt Hoegaarden-klon om man skördar jästen på detta sättet.

Det blir ju knappast en klon om man använder fel jäst. Jag har själv gjort misstaget att odla upp jäst från Hoegaardenflaskor och det blev obefintlig jästkaraktär. Tack vare kryddorna blev det ändå någotsånär wit-likt.

Om man nu köper - vilket jag inte gör - att man skulle få en wit likt originalet genom att odla upp jästen i Hoegaardenflaskorna, så indikerar detta i så fall att jästen inte är särskilt betydelsefull för slutresultatet. Således skulle man lika gärna kunna använda vilken neutral jäst som helst, exempelvis US-05. Och då känns det synnerligen poänglöst att göra sig omaket att odla upp jäst från flaska.

Nu kan det förstås vara ett spännande projekt i sig att odla upp jäst, men då tycker jag personligen att det är bättre att spara det till ett projekt där den uppodlade jästen ger ett viktigt och unikt bidrag till slutresultatet.

Jag gjorde just detta för något år sedan och fick faktiskt Bark att recensera:

http://www.ofiltrerat.se/2012/06/bjorns … k-wit.html

(Ett senare försök med "rätt" köpejäst blev i mitt tycke inte mer hoegaarden-likt)

För två veckor sedan så började jag propagera jästen ur tre Hoegaarden flaskor. I tre omgångar, med: 0.5, 1.0 och 1.0 L vört odlade jag fram tillräckligt med jäst för att brygga 50 liter öl. I söndags så bryggde jag vörten med 5 kg Pilsner malt, 4 kg veteflingor och 1 kg havreflingor. Jag använde 25 g Curacau apelsinskal och 25 g indiska korianderfrön 10 min före kokslutet. Humlen var 27 g Styrian Golding, kokades i 60 minuter.
Trots den höga andelen råfrukt var det inget problem att nå jodneutralitet. 50°C i 20 min, 55°C i 20 min, 62°C i 30 min, 72°C i 30 min, sedan upp till 78°C. 11.8° Plato och 54 liter blev det för jäsningen.

Jag kan nu tryggt säga att jästen jag skördade i Hoegaarden flaskorna är överjäst, och att det är en "Weizenjäst". Jäsningen kom igång långsamt med vörten vid 19°C. Nu, efter 4 dagar mäter jag 6°Plato och jäsningen går långsamt men säkert vidare. Aromen i källaren har en ganska klar svavelkomponent i sig, som jag känner den ifrån andra Belgare och Weizenjäster. Kräusen är så stark att jag skulle kunna lägga färemål på jästmattan som vilar tryggt ovanpå ölet.
Det är för tidigt att säga om jästen är wyeast 3944, även om jag förmodar det...

Jag anser att bryggaren tillverkar vörten och jästen gör ölet, såleda anser jag att jästen är väldigt viktig. Därmed vore det helt fel att anta att en uppodling utav Hoegaarden flaskjäst betyder att jästen skulle sakna betydelse. Jag odlar upp denna jäst för att jag inte vill ha aromerna som medföljer en tex US05 eller S04. Denna tankegång, att dessa jäster vore lika ämnade, kan jag inte följa.
Jag har läst olika framgångsrika försök att göra en Wit med denna flaskjäst och det har övertygat mig om att det är helt möjligt.

Jag kommer att uppdatera hur resultatet blir...

Anyman, följ länken till den andra tråden, där framgår det tydligt att det inte är originaljästen i Hoegaardenflaskorna. Eftersom ölet bryggs i InBevs stora anläggningar ligger det nära till hands att misstänka att man använder en lagerjäst - som ju finns där i överföd - vid flaskningen, vilket skulle förklara svaveltonerna du känner. Detta är också i linje med tillvägagångssättet hos de många tyska veteölsproducenter som tillsätter lagerjäst till flaskan.

ekstedt
jag är fullt medveten om att det handlar om en sekundär jäst. Den primära jästen överlever inte filtreringen / pastöriseringen. Jag är dock övertygad utav att det är en "Weizenjäst", dvs en överjäst jäst. Jag ska ta en bild näg jag är hemma och klura ut hur jag kan publicera den. Som det just nu ser ut i jästanken består inga tvivel på detta.
Som sagt, svaveltonerna är inte enbart karakteristiska för underjästa öler. De förekommer även hos överjästa öler.
Jag har tittan närmare på det karakteristiska förloppet med den långsamma starten (trots väldigt aktiv och pigg starter) och den verkligen volymnösa långvariga jästkaka ovanpå ölet, samt dessa svaveltoner: 1:1 med Wyeast 3944.

Frågan som för mig fortfarande är obesvarad, men som snart blir besvarad är: Är denna sekundära jäst identisk med Hoegarden primära jäst och densamma som Wyeast 3944?
- Även denna primära jäst finns i överflöd i bryggeriet, den är medium flocculation, och det vore det lättaste alternativet för hela bryggprocessen.
- Två argument talar emot detta: Hoegaarden vill kanske hålla sin jäst proprietär som typ Heineken gör med sin A-Yeast. Och det kanske finns en jäst som ger Hoegaarden White sitt karakteristiskt grumliga utseeende en längre tid, dvs den flockulerar sämre. Men Weizenjäst flockulerar dock sämre än en lagerjäst - så argument håller inte att denna sekundära jäst skulle vara en lagerjäst (plus den enorma jästkakan som vilar ovanpå ölet)... Finnst det kanske en Weizenjäst som flockulerar sämre än 3944? och finns i överflöd i bryggeriet? Då håller argumentet om en annan sekundär jäst...

Helt korrekt, många tyska Weizenöl pasteuriseras och filtreras innan flaskjäsningen och får ofta en lagerjäst inför flaskjäsningen. Det är även helt i enighet med Reinheitsgebot. Orsaken är ofta att konsumenten har vant sig vid att vilja ha en flaska Weizen med sedimenterad jäst på botten av flaskan som man kan skaka upp om man vill. (Gör jag aldrig själv). För det mesta stabiliserar bryggeriet även dessa lagerjästa Weizen med en pasteurisering eller en KZE (Kurz-Zeit-Erhitzung) så att flaskorna kan stå längre i butiken eller hos konsumenten. Följden är, att man inte kan propagera jästen.

Som sagt, det finns vissa indicier som talar för att den sekundära jästen är en Wit-jäst...
Spännande, eller hur?

Anyman skrev:

Som sagt, det finns vissa indicier som talar för att den sekundära jästen är en Wit-jäst...
Spännande, eller hur?

Nej, jag tycker inte du presenterar några trovärdiga indicier för att det är en wit-jäst.

Tyska weizen är hyfsat grumliga utan att man virvlar upp bottensatsen (vilket jag inte heller gör), och dom har alltså (oftast) lagerjäst i sig. Lagerjäst är inte alltid högflockulerande, det finns t.o.m. lågflockulerande dito. Lagerjäst kan också ge ett rejält jästskum, i synnerhet vid högre jästemperaturer.

Men det behöver förstås inte vara just en lagerjäst, det var bara en gissning från min sida som låg nära till hands med tanke på de tyska veteölen. Det kan vara någon helt annan jäst. Men med tanke på svaret från bryggeriet så kan man rimligen utesluta att det är originaljästen; det verkar väldigt långsökt att de skulle ljuga om en sådan sak. Möjligen skulle personen som svarade kunna missta sig förstås, men en utsaga direkt från hästens mun väger förstås mycket tyngre än vidlyftiga spekulationer baserat på svaveltoner och utseende på jästskum.

För övrigt har jag själv som sagt odlat upp jäst från Hoegaardenjäst och bryggt en wit med. Vid en blindprovning mot originalet + två andra wit så var det väldigt tydligt för samtliga som provade att min version saknade estertonerna hos de övriga. Vid detta tillfälle kände jag inte till att det var en annan jäst jag hade odlat upp, men när jag fick reda på hur det förhöll sig så framstod allt plötsligt i ett klart ljus.

Äsch, jästen finns ju där och den är lätt att odla upp, så det är väl bara att köra på alldeles oavsett. Jag håller med om att det är osannolikt att personen på Inbev skulle ljuga om saken, men jag vet av personlig erfarenhet att flaskjästen kan producera en schysst och stiltypisk wit.

Think globally. Drink locally.

12 Senast ändrad av Anyman (2013-11-15 15:29:07)

ekstedt

Titta in på de övriga svaren i dessa två threads - länken ovan och vad bidragen här berättar. Fullt av framgångsrika bryggningar.  Att du misslyckats med estertonerna (banan, ananas, äpple) ser jag som en ett bra tecken smile Men vill du ha mer banan, så prova högre temp och underpitching. smile
Det är ju hellre phenol-tonerna man vi ha i en Vit, nejlika, peppar, kryddor osv. Phenol-tonerna framträder bättre med en ferulasyra rast vid 43°C - 45°C. 50° lär också gå bra.

Jag visar några bidrag som jag snabbt hittat på nätet...

http://www.homebrewersassociation.org/f … opic=102.0
http://www.homebrewersassociation.org/f … 36#msg2436

http://hobbybrauer.de/modules.php?name= … p;tid=1016
i detta bidrag finns många tecken på att det blir ett bra Wit öl. Dessutom i post #3 skriver Eduard att han tittat på jästen i mikroskåp. Den ser ut som "obergärig" överjäst" doch inte 100% utav alla celler...  (Edit: fel citerat av mig)

http://www.homebrewtalk.com/f71/ohiobre … -ag-37991/

Jag kan fortsätta ett bra tag, men jag ska först invänta mitt eget resultat.

För övrigt pratade jag med en vän angående ditt argument med de tyska veteölen som använder en lager jäst för flaskjäsning. Hanberättade att det har två orsaker:
- Ekonomi: Genom att kombinera kylperioden för veteöl (vanligtvis 2 veckor kring 10°) med flaskjäsningen (lagerjäst jobbar bra vid 10°C) så spar dessa större bryggerier in två veckor tid och lagerutrymme.
- Lagerjästen är som du också sagt neutralare, den ger inga estrar / phenoler vid 10°C och qualiteten är säkrad.

Spännande.

Jag har inte ifrågasatt att det går att brygga bra - i någon subjektiv mening - witbier med uppodlad Hoegaardenjäst. Sedan så håller jag inte med om (och inte SHBF:s typdefinition heller) att det ska vara mer fenoler än estrar i en wit. Utan snarare tvärtom.

I mitt fall var det tydligt att jag fick betydligt lägre esternivåer än originalet som inte direkt är någon esterbomb heller. Jag jäste vid 25 C så det var nog inte det som var problemet.

Men eftersom kryddorna spelar förstafiolen i en wit så går det säkert göra en bra wit med rätt många jäststammar.

14 Senast ändrad av Anyman (2014-01-02 22:41:24)

Hej allihopa och gott nytt bryggår.

Jag vill återkomma med en kort resumé om resultatet.

En riktigt lyckad Vit.

5.5 kg premium (extra ljus) pilsmalt
4 kg Veteflingor
0.5 kg havreflingor
23 g Golding (Vorderwürzehopfung) - vad heter det på Svenska? Förvörtshummling? mellan mäskning och humlekok...
12 g Perle, koka i 60 min
25 g Laracha bitterapelsinskal från Curacau, koka i 10 min
21 g Indiska Korianderfrön, koka i 10 min

1 Rast vid 50°C, 20 min
2 Rast vid 55°C, 20 min
3 Rast vid 62°C, 30 min
4 Rast vid 72°C, 30 min
Och sedan värma upp till 78°C.
Isomeringstid 15 min, aktiv kyling ned till 85°, sedan Whirlpool och aktiv kylning till 18°C.

Resultatet blev 52 liter färdigt öl med en styrka av 4.3% vol alk - perfekt fär våren of sommaren.
Ölfärgen blev identisk med Hoegaarden. Smaken är väldigt nära med en tick mer smak utav kryddorna, men om några veckor blir det nog en väldigt lyckad, ja identisk klon utav Hoegaarden till smak, skum och färg.

Gillar man Hoegaarden ligger man helt rätt med detta recept och den strippade jästen.

Skål