Primärjäsningen för mörk IPA?

Hej,

Jag gjorde en mörk IPA i tisdags och den har slutat låta i jäsröret. Nu så bubblar det bara lite på ytan, men vad Jag undrar är när det kan vara tid för skicka över den till en annan jäshink för att få klarna till sig Samt ha torrhumling.

Bör jag vänta minst till nästa tis innan jag för över den till ny hink där den sedan får stå 7-14 dagar och inom dessa ramar då ha i humle mot slutet för torrhumling?

Tacksam för svar!

Sv: Primärjäsningen för mörk IPA?

Jag brukar tappa om när jag torrhumlar. Brukar ha i humlen fyra dygn då. Förslagsvis tappar du alltså om fyra dygn innan du tänkt tappa på flaska. Du tjänar inte på att tappa om nu för att sedan vänta ett tag och sedan torrhumla.

Vadå, kallkraschar du under torrhumlingen?

Weinkeller: Ah! Det var inte så dumt. Denna IPA har jäst i en glasdamejeanne, testade bara på 5 liter denna gång. Så det är nog enklare att göra så istället för att föra över till en ny glasdamejeanne först, vänta 1-2 veckor till för att sedan hälla i humle på nytt. Då är det bättre att låta den stå kvar i samma i 1-2 veckor till för att sedan byta och hälla i humle direkt och vänta 4-5 dagar.

bjolu340: Var det riktat till mig eller till Weinkeller? Hur som, jag har försökt kallkrasha en gång förut, gjorde det i kyllskåpet, hjälpte rätt så bra.

Men om jag jäser i glasdamejeanne så brukar jag trä en silduk över slangen på häverten och sedan fylla över till en plastjäshink för att sedan använda flaskpåfyllare (ett platsrör). Funkar bättre än försöka använda hävert och fylla flaskor.

Nej, det var riktat till Weinkeller.. Jag torrhumlar fö oftast 4 dagar innan kallkrasch vilket innebär inalles 6-7 dagar innan fattappning. Kallkraschen blir extra viktig vid torrhumlingen för man vill få ned evt humlerester i jästkakan för att slippa få upp småbitar i fatutrustningen.

Gäller förresten även för flaskfyllaren, om man får i ett litet korn i mynningen så slutar den aldrig rinna.

@bjoulu340: Ibland kallkraschar jag inte, särskilt om ölen var relativt klar innan torrhumling. När jag kallkraschar brukar jag lägga till ett till två dygn på torrhumlingen. Kanske typiskt 3 dagar i rumstemp och sedan kallkrasch i 2-3 dagar.

Som jag då. Och eftersom jag kolsyrar på fat så finns det liksom aldrig någon anledning att inte ha ölet nedkylt redan innan tappningen.