Hjälp! Tillsättning/kryddning av öl vid Lagring

Hej!

Jag tänkte brygga mitt första julöl i karriären, och har då funnit ett recept på SHBF:s receptdatabas. Ölet heter Barkaröl Julbrygd. 
I receptet står att man vid lagring skall tillsätta "..45.0 g färska apelsinskal.." samt "..3.0 g pommeransskal.." samt "..3.0 g nejlikor..".

Med lagring: menar han vid jäsningen då? När ölet ligger i jäshinken? Och allt som kommer i kontakt med ölet efter vörtkoket måste ju desinficeras har jag lärt mig, måste man då desinficera apelsinsskalen, pommeransskalen samt nejlikorna? Det kan man ju inte. Går det bra att bara ha i dem rakt av så att säga, kanske låta bli att grotta runt allt för mycket med fingrarna?

Tacksam för svar! big_smile

/Ludvig

Sv: Hjälp! Tillsättning/kryddning av öl vid Lagring

Utan att veta så skulle jag tro att han tappat upp ölet på fat och tillsatt kryddorna där.
Efter ett tag tappat om/upp ölet och avskiljt kryddorna.
Tyvärr så framgår det inte hur länge kryddorna legat i fatet men eftersom det står lagring så rör det sig nog om minst ett antal veckor (gissning igen).

Jag skulle ta lite vatten och koka upp och tillsätta kryddorna i det kokande vattnet.
Kyl snabbt och tillsätt alltihop i ölet.

Okej, hmm jag har inget fat, så det får vänta. Tänkte köra vanliga 50cl flaskor. När du säger "..kyl snabbt och tillsätt alltihop i ölet.." menar du då ha i det (alltså det kokade vattnet tillsammans med kryddorna) i jäshinken tillsammans med ölet, och sen låta alltsammans jäsa den tid det tar, sen tappa upp som vanligt och sila bort kryddorna?

Tacksam för svar smile

/Ludvig

Ska du tillsätta kryddorna i koket så är det bara att skicka i dem.
Koktid c:a 10-15 min
Sila ifrån efter kylningen

Okej så vattnet ska alltså inte ned i jäshinken utan bara kryddorna, (sila bort vattnet med en vanlig sil). Men finns inte risken att man kokar bort smaken ur kryddorna? (alltså apelsinskalen mm)

Eller jaha du tänker att jag kokar kryddorna i vörtkoket och skiter i det där med lagring o så. Jag tror jag kör så ! big_smile