Sv: Bryggdag

Blev någon slags gruit/braggot med ett par gram Columbus. Får se vad det blir av detta. Testade med enbär och kanske lite väl mycket ljung. Sparade också lite vört till att göra vörtbröd med som nu ska få jäsa tills imorgon. Fick börja dagen med att göra klart en vörtkylare, men det var det väl värt. Vilken skillnad i tid mot att kyla i diskhon! Om det blir gott så kanske jag får ta och göra en provsmakningsvideo.

www.youtube.com/fjordsbrewery

1,027

Tog ut en semesterdag idag och ägnar denna såklart åt att brygga. Denna gång en ESB!

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Barley wine på g

1,029

Hua.. blev en onödigt spännande bryggdag. Förvisso funkade mitt rimsverk ypperligt efter byte till en ny typ av pump... men mot slutet av försockringsrasten så började det lukta "bränd elektronik". Då var det elpatronen i kitteln där jag värmer lakvatten vars sladd smält vid infästningen till elpatronen så det började bli kortis. Som tur är hade jag en reservpatron i förrådet så jag kunde byta ganska fort. Men efter bytet läckte det vatten vid infästningen så jag fick justera monteringen innan jag kunde fortsätta. Puh..

Men slutresultatet blev bra:
http://forumbilder.se/CG2U3/bitterljuv.png

Idag bryggs California Common Beer med lite oortodox humlecombo.

Det blev en Bitter enligt ett recept jag fått av en ny bekantskap i Göteborgsområdet. Fick smaka den för några veckor sedan och en kompis som var med bestämde att vi skulle brygga den själva, så idag vart det BIAB-bryggande igen.  Alltid  roligt och lärorikt. Jag har inte riktigt fått ordning på volymerna. Det blev just över 17 liter ner i hinken efter ca 23 liter innan kokning. Tror att mycket vätska försvann i humlen, men en hel del kokade säkert bort oxå.  OG landade på 1.044 och skulle enligt receptet bli 1.045 så jag är ganska nöjd med det hittils. Ska bli kul att smaka när det är klart. Rehydrerade ett paket Danstar Nottingham för första gången någonsin. Tror det gick bra. Vi var ganska noga med rena kärl och så, men det kändes ändå lite nervöst och osäkert.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Tjohoo!
Äntligen dags på Fars dag och allt smile

En lite knasig Belgisk Blond/Saison bryggs efter uppehåll på fem månader. Nu är jag i bryggmode igen.

1,033

I helgen bryggde vi en Imperial Porter med rostade havregryn! Blogginlägg: http://fearwolf.blogspot.se/2013/11/bry … orter.html

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Flaskade en porter idag gjord med en del whiskymalt och rostade havregryn.

Låter spännande med lite whiskymalt i portern.
Hur pass rökig är den?

Rökigheten på malten ska vara 45 ppm, skotsk torv luktar fantastiskt gott smile. Avände ca 6 % av totala mängd men tycker inte det kändes så mycket egentligen, får se efter en tids lagring hur den blir.

Börjar som smått brygga och fila på recepten till hemma SM nästa år. Först ut blir något svart. Antar att man inte ska avslöja någon mer information men det vore trevligt att veta hur domarstaben ställer sig till detta? Hur mycket info får man egentligen göra allmän i det här fallet? Domartävling som folkets val?

Weinkeller skrev:

Börjar som smått brygga och fila på recepten till hemma SM nästa år. Först ut blir något svart. Antar att man inte ska avslöja någon mer information men det vore trevligt att veta hur domarstaben ställer sig till detta? Hur mycket info får man egentligen göra allmän i det här fallet? Domartävling som folkets val?

Har för mig detta diskuterades på beersweden-forumet inför SM i år. Hur som är det väl värt en egen tråd.

Du har helt rätt, postar en fråga på SHBF istället..

Ordinarie bitter var det från början. Men jag tror jag har kokat bort så mycket så det blir en best bitter.

Precis satt den första cidern. 7 enliterspaket av Kiviks Äppel och Päronmust plus två liter Kiviks Fläderdryck med jordgubb. OG hamnade på 1.043. Till det blev det ett kryddmått Wyeast Nutrient Blend och ett paket Wyeast Cider 4766. Musten höll ca 25 grader när jag tillsatte jästen och tanken är att det ska få stå och jäsa i ett rum som håller 17 grader. Har läst att den här jästen producerar bra smaker i det lägre temperaturspannet men att det kan bildas en del svavellukter som försvinner efter ett tag.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Bryggde häromdagen (Torsdag) en APA som jag undrade varför inte jäsningen kom igång för. jäser med us-05 viket bukar komma igång under natten och puttra på fint på morgonen. idag lördag fick jag kalla fötter och slängde i ett paket till, medan jag stod och vevade ner jästen så tänkte jag på att det väldigt kallt i kylskåpet och upptäcker då att själva temperaturgivaren på den externa termostaten ligger i en liten fin hög på golvet framför kylskåpet. så istället för de tänka 18 graderna så var vörten betydligt kallare. inte konstigt att jäsningen inte kommit igång.

Tror ni att jag kommer behöva tillsätta ytterligare ett paket jäst när temeraturen kommit upp till 18g eller kommer den jäst som ligger i dvala nu vakna upp och vara hungrig?

//Jonas

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Goblintroll skrev:

Bryggde häromdagen (Torsdag) en APA som jag undrade varför inte jäsningen kom igång för. jäser med us-05 viket bukar komma igång under natten och puttra på fint på morgonen. idag lördag fick jag kalla fötter och slängde i ett paket till, medan jag stod och vevade ner jästen så tänkte jag på att det väldigt kallt i kylskåpet och upptäcker då att själva temperaturgivaren på den externa termostaten ligger i en liten fin hög på golvet framför kylskåpet. så istället för de tänka 18 graderna så var vörten betydligt kallare. inte konstigt att jäsningen inte kommit igång.

Tror ni att jag kommer behöva tillsätta ytterligare ett paket jäst när temeraturen kommit upp till 18g eller kommer den jäst som ligger i dvala nu vakna upp och vara hungrig?

//Jonas

Jag gissar på att jästen kommer igång när temperaturen ökar.

Hade lite jästslurry i kylen så fick bli en pale ale på den i dag.

1,045 Senast ändrad av Lindh (2013-11-21 10:41:09)

http://lindh.olkartoteket.se/wp-content/uploads/2013/11/GL_6071-1500x1000.jpg

Igår bryggde jag en omgång hefeweizen IGEN eftersom hela min förra batch sprutade ut i boden genom en trasig ölkran. En styck öl hann jag smaka iallafall så jag kunde utvärdera jästen, alltid något... Denna gång delade jag upp batchen på två jäshinkar med de sista två hefeweizentorrjästerna som jag håller på att utvärdera. I blogginlägget om denna bryggning bjuder jag även på en liten genomgång av maltkrossning och pH: http://lindh.olkartoteket.se

1,046

Idag blir det en Amber Ale. Började lite väl sent, så det får bli att rappa på lite!

Premiärbrygger med BM 20L, American Pale Ale.

Ett litet experiment-veteöl idag. Lyckats odla upp jäst från en Schneider tap4, eller vad det nu är i wink luktar bra iaf.
Pitchade jästen mellan två-tre och den bubblar på bra redan smile

1,049

Bamsig (1,066) IRA med Columbus och Citra idag, öronmärkt för att klara överlevnaden i långa och dystra februari.

Think globally. Drink locally.

1,050

Idag har jag bryggt Fords Wild Years IPA och det gick riktigt bra. Lite av en revansch efter några struliga bryggningar med igensatta mäskbäddar.
Äntligen har jag köpt mig en riktig E-kolv också, så nu ska det förkultiveras så det ryker om det!
Behöver jag verkligen skriva var man kan läsa mer om bryggningen? smile

http://lindh.olkartoteket.se/wp-content/uploads/2013/11/GL_6240-1500x1000.jpg