PH nojja

Hej

När jag började brygga öl tog jag kranvatten och hävde i ph stbilizer 5,2 och var ganska nöjd med det. Ölen blev aldrig riktigt 100%.

Vattenjustering var ett måste, avjoniserat vatten, olika profiler för olika öl och justering av ph med mjölksyra. Jag mäster med en modell finare digital ph-mätare i rostfritt som kalibrerats flera ggr, normalt aviker den 0,1-0,2 vid kalibrering

Nu till mitt problem:

Många av mina recept ligger på ca 23 liter och jag använder då 10-14ml mjölksyra. Jag har maniskt tvingat ned ph:t till 5,2. Jag tycker detta känns mycket.

Under dagens bryggning slappnade jag av lite och började jag på 6ml vid 63 C mäskning viket gav ph 6,3. Maltbasen var 3kg pilsner och 2,3kg Müncher till 25 liter. 3g CaCl och 3g CaSo4

Vid mäskningssteg 2, 68 C var ph värdet 6,42 och jag fick lite panik och hällde i 3ml mjölksyra till för att få ner ph till 6,35.

Nu börjar jag närma mej 10ml som känns mycket därför testade jag med ph-stickor, stickan visar i området 4,8-5,2ph.

Hur mycket är normalt att ha i för en ljus öl? Ska jag bara släppa i 5-7ml(ljusa öl) och låta det vara?

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: PH nojja

Om du bor i Eksjö så har du ett vatten som är ganska likt växjövattnet:
http://www.eksjoenergi.se/filer/analys2012.pdf
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=53152#p53152

Jag brukar tillsätta 5ml mjölksyra till 40L bryggvolym i mäskningen utöver salter och 5ml i lakvattnet.
Du kan se här hur jag gör: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? … =15#p35274

Sv: PH nojja

Det beror på vattnet och mängden vatten i förhållande till mängden malt. Mäskar du in tjockare behöver mindre pH-korrektion.

Sv: PH nojja

ballista skrev:

Vid mäskningssteg 2, 68 C var ph värdet 6,42 och jag fick lite panik och hällde i 3ml mjölksyra till för att få ner ph till 6,35.

Jag tolkar ditt inlägg som om du skulle vilja bli av med din pH nojja wink och 6.42 hade iaf jag nöjt mig med.

ballista skrev:

Jag mäster med en modell finare digital ph-mätare i rostfritt som kalibrerats flera ggr, normalt aviker den 0,1-0,2 vid kalibrering

Nu vet jag ju inte vad du har för mätare, men jag skulle litat mer på den än på stripsen under förutsättningen att den sköts rätt och att proben förvaras i mättad KCl-lösning.

Sv: PH nojja

Ph stripsen ger ju upphov till tolkningsmöjligheter smile

Bryggde en amber idag, landade på 6,35 och rullade sedan tummarna.

Tack för inputen.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

6 Senast ändrad av CalleT (2013-10-29 23:10:39)

Sv: PH nojja

pH 6,3-6,4 låter extremt högt (känns knappt ens möjligt utan kraftig aktiv höjning med t.ex karbonat). Med den maltbas du har, samt tillsatsen med rejält av både Kalcium och mjölksyra borde du vara nere i den lägre skalan på 5'an med vilket kranvatten som helst. Tycker pH-remsorna låter rimligast. Jag skulle absolut kolla kalibreringen igen (och kalibreringsvätskor = färskvara). Gör du 2-punktskalibrering? (en 1-punkts kalibrering kan inte alltid avslöja en defekt prob.)

/CalleT

En rimlig mängd mjölksyra att utgå från är ca 0,6 ml per kg ljus basmalt och per -0,1 pH. (för mjukt vatten är detta vanligen ca 2 ml per kg ljus basmalt)

Sv: PH nojja

svensson.lu skrev:

Jag tolkar ditt inlägg som om du skulle vilja bli av med din pH nojja wink och 6.42 hade iaf jag nöjt mig med.

Jag fick nog någon låsning där. Tänkte nog automatiskt 5.4 för 6.4 har jag aldrig ens sett när jag bryggt. Gå på Calles råd och strunta i vad jag skrev smile

Sv: PH nojja

Det ska ju va 5. nånting smile

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer