Hot Chili i brygden...

Har egenodlade stark Chili, som vore kul att använda i nästa ölbryggning.
Frågan är om Chili funkar? Någon som hört och/eller vet något?

Har dessutom en massa Marris Otter, Midnight Wheat, Special B och Wheat Munich som börjar bli lite gammalt och som jag borde göra ngt av.
Kanske det går att kombinera.
Förslag??

Inte viktigt vad man gör, utan hur man mår.

Sv: Hot Chili i brygden...

Jag gjorde en chilichokladstout för några år sedan som blev helt okej (dry stout med tillägg av chokladmalt, kakao och chili). Något åt det hållet kanske? Fast mer någon typ av porter än stout, med den malt du anger...? Ingen efarenhet av dina maltsorter förutom Maris Otter som jag ibland tycker nästan kan ta över ölen lite väl mycket...

Har gjort en APA, typ Sierra Nevada, som jag smaksatte med 2 hackade Jalopeno i sekundären. Den fick en fin hetta i bakgrunden och bra fruktighet. Den varr mäkta populär bland kompisarna. Om chilin är starkare än Jalopeno skulle jag nog minska på mängden.

Sågkärrsbryggarn skrev:

Har gjort en APA, typ Sierra Nevada, som jag smaksatte med 2 hackade Jalopeno i sekundären. Den fick en fin hetta i bakgrunden och bra fruktighet. Den varr mäkta populär bland kompisarna. Om chilin är starkare än Jalopeno skulle jag nog minska på mängden.

2 hackade Jalopeno på 20 liter, eller?

Inte viktigt vad man gör, utan hur man mår.

Jag har också tänkt göra en chili brown ale eller APA. Är det färsk eller hel torkad chili som gäller?

ottoagda skrev:
Sågkärrsbryggarn skrev:

2 hackade Jalopeno på 20 liter, eller?

Jajamensan!

Jag har gjort en rökporter med chipotle och bacon.

Jag tillsatte chipotlen i både mäsken och koket. Sista 15 minuterna om jag kommer ihåg rätt.
Det man får vara beredd på är att det lätt blir lite grönsakssmak på ölet. Jag skulle inte ta en allt för clean stil då jag tror att smakerna är svåra att få ihop.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.