Med lagring kan sötma avta, men det är inte lösningen på obalanserat öl.
Jag har haft samma erfarenhet som dig då jag använt mycket muscavadosocker.
Muscavadosocker lämnar, enligt min erfarenhet, mycket sötma, något som inte riktigt är önskvärt i alla öl - speciellt inte i den här stilen.
Lösningen till problemet:
- Använd vanligt vitt socker alternativt candisocker.
- I detta fall skulle jag öka mina IBUs till runt 30, det är inte farligt att ligga i övre skalan av typriktighet.
Tillägg:
Nu utgår jag ifrån att du har gjort en hel del undersökning innan du satte ihop ditt recept. Du har hittat olika maltsorter som andra använt sig av och du har gjort likaså.
Det är inget fel att finna inspiration från andra och testa sig fram, det är snarare helt rätt! Men knep sak som jag funnit vara givande för att formulera recept är ett: Börja simpelt när man gör sina egna recept, i detta fall, 1 till 3 maltsorter, 1-2 humlegivor, en typ av socker.
...två: Börja att använda dig av någon annans recept utan att göra några förändringar. Har det fungerat för någon annan (förhoppningsvis trovärdig bryggare) är chansen stor att det fungerar för dig.
I övrigt så undersökte jag hur man lyckas med belgiska stilar, bla. "Brew like a monk", brew strong samt The Jamil Show, efter mina misslyckanden. Det gav mig kött på benen till nästa gång jag får för mig att brygga stilen.
http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.