Nybörjar mjödbryggning

Jag och en kompis gjorde ett litet kul försök att brygga "mjöd" igår.
I receptet ingick:
Ca 1dl humle
19 liter vatten
5hg farinsocker
7hg vanligt strösocker
1 påse Sweet Mead mjödjäst XL (Vintner's Choice 3184)
2 äpplen och lite vindruvor(udda kryddning)

Vi började med att koka upp vattnet och röra i sockret.
I jäskaret hade vi lagt i dom skurna äpplena och druvorna och den hett sköljda humlen.
Vi slog på vattnet och rörde lite.
Eftersom vi gjorde det här sent på kvällen fick det stå över natten (13-14 timmar) och kylas ner till rumstemp.
När jag vaknade imorse hällde jag i jästen och rörde ner den. Hällde även i 1 tsk extra jästnäring.

Nu har jag även några frågor på det här
1: När borde den här bryggden börja jäsa? Det har nu gått 9 timmar sedan jag hällde i jästen.
2: Hur länge ska en sån här bryggd jäsa för att inte bli för stark( runt 5-6% är önskvärt)?
3: Är det vanligt att jäsningen misslyckas helt?

Skulle uppskatta om jag inte fick "besserwisser" svar om att det vi bryggt inte är mjöd utan att det är "mäsk", för det vet jag redan:). Har fått sådana svar på andra forum.

Sv: Nybörjar mjödbryggning

Jag hejdade mig nästan här, men jag måste ändå påpeka så inte andra blir förvirrade. Mjöd bryggs på honung. Beskan ska inte komma från humle.

Kul experiment, kan säkert bli bra ändå.

1. Det kan ta ett litet tag, mjöd jäser dessutom långsamt. Ge det ett dygn innan du utesluter att det är en frisk brygd. Du kanske skulle matat den lite med jästnärsalt. Oj det hade du redan gjort ser jag.

2. -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

3. Det hör nog mer till ovanligheterna att en jäsning blir total katastrof.

Jag har inte använta den jästen, men den uppges lämna rätt mycker restsocker. Dessutom hade ni ganska svag vört, så i närheten av 5-6% kommer ni knappast (då skulle ni haft mycker mer socker eller frukt)

På sin höjd 4% om den jäser ut helt, men lämnar dne mycket sötma får ni mycket minre.

Ni kan gott vänta iallafall 24 timmar innan ni oroar er.

/Fredrik

Hej
Kul brygd
1. Håller med Bullen, ta det lungt och vänta. Lyft inte på locket och titta (lagt lock ligger). En synpunkt på humlen, Vid ölbryggning brukar man koka humlen i ca en timme för att förändra alfa humleonsyran till isoalfahumlonsyra för att få den karakteristiska beskan. Ni har torrhumlat vilket kommer att ge en humledoft och en svag humlesmak men ingen beska.

2. Om jag inte räknat fel i hastigheten har ni en ca 6,3% glukoslösning (1,2/19) som borde ge ett OG (Original Gravity) på ca 1022 (frukttillsatsen oräknat). Med en fullständig utjäsning (FG=1000) borde ni hamna på 22*0,132= 3,9% alkohol så bryt inte förän allt är utjäst (det har slutat bubbla)

3. Jäsningen kommer alltid igång förr eller senare. Om det blir senare är risken för vildjäsning  större.

4. Kul att ni har kommit igång och provat. Nästa brygd kanske ska ha lite mera fukt som balans till sockret, eller varför inte prova en ölsats.

Ha det/Anders

Tack för svaren
Finns det något sätt att höja alkohol% nu? Eller är det för sent?T.ex blanda i en koncentrerad sockerlösning i efterhand?

Ursäkta, men jag tycker detta låter som ett desperat försök att göra skolavslutningsdricka.
Sådant ska väl inte uppmuntras på detta forum.
Jag kan ha fel, isåfall ber jag så mycket om ursäkt.
Men det låter skumt.
Lasse O.

Det går fint att tillsätta socker om ni vill. Koka en koncentrerad sockerlag (för sterilisering) och tillsätt.

Hur mycket är ju en smaksak, men 0.80 kg till skulle ni kunna ha iallafall i någon liter vatten, det kan get uppt 6 vol% om det jäser ut helt, eller kanske 5% beroende på hur mycke restsocker ni får (beror på jästen och jäsningen).

/Fredrik

8 Senast ändrad av kolöga_trolltand (2006-05-30 17:04:30)

Tack Fredrik för det schyssta svaret!
Och till Lasse.O vill jag först och främst säga: vad vet du om när vi ska dricka det här och vad grundar du ditt svar på? Och vad för slags drickande är det ni uppmuntrar till här då? Snobbiga finsmakar tillställningar där inte nybörjare finns plats? Är trötta på alla som tror att man är en fjortis som snabbt vill ha dricka till skolavslutningar!

Det är klart det finns plats för nybörjare! Kanske tom ännu mer. Den som redan vet allt, kan ju ingenting nytt lära... tänk vad tråkigt det vore.

Fast själv tycker jag inte det intressantaste delen av ölbryggning är att man dricker en massa... jag dricker inte alls mycket bara för att jag är hembryggare. Jag ser det hela som experiment som syftar till att höja mitt medvetande, och där skulle ett överdrivet alkoholintag ha rakt motsatt effekt. Jag är lika stolt över de öl jag hällt ut i vasken som de som blivit goda, för jag har lärt mig lika mycket av båda smile

Den kicken tycker jag slår "alkoholrus" alla gånger.

/Fredrik

10 Senast ändrad av Lasse O. (2006-05-30 19:11:01)

Snobbiga är vi absolut inte. Finsmakare är vi nog allihop. Om sen vägen dit går genom en djungel av experiment eller på den rakaste extrakt huvudleden så är det väl gott öl som är målet. Nybörjare betraktar jag mej nog själv också som fortfarande. Man blir nog aldrig full lärd inom hembryggning. Först trodde jag att det var ett seriöst försök att göra en lätt måltidsdryck el.dyl. Men när diskussionen inte handlade om den eventuela goda smaken utan endast %:en, så blir i.a.f jag lite misstänksam. Det låter inte som något ni tänkt bjuda arbetskamraterna på vid firmafesten. Smaksatt mäsk har tonåringar trattat i sej i alla tider, och dom blir alla lika dåliga efteråt. Det var detta som jag grundade mitt svar på, men som sagt: Jag KAN ha fel, och inget skulle göra mej gladare.

/Lasse O.

11

SKa ni göra mjöd så bör ni köra i nåt kilo honung ist för socker.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Vi gör inte "mäsken" för att bli fulla. Vi vill inte ha svagdricka och inte heller starkvin, det var därför jag undrade om alkoholprocenten.

Fredrik: Kan du skriva i enkelhet hur jag ska göra för att tillsätta den koncentrerade sockerlagen. Är som bekant en novis helt och hållet:)

13

Jag skulle rekomendera att ni kikar på http://www.basicbrewing.com/radio/index.php?page=video näst sista avsnittit. April 2006 - Making a Mead

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Koka upp en sockerlagen kanske 10 minuter så tjock du kan (utan att bränna såklart), bara för att sterilisera och låt kallna. Kanske 0.8 kg socker i 1 liter vatten eller nåt? det visar sig hur tjockt det blir.

Ska man vara noga bör man ju räkna på extrakten och volymerna, men nu har du ju inga speciella mål från början annat än att få upp alkoholen och du ju lika gärna höfta lite.

När den är kyld, så öppna locket snabbt och hälld ned hela rasket i vörten, sätt på locket igen och ruska om jäskärlet för att blanda det ordentligt. Släpp inte in mer luft än nödvändigt och damma inte runt hinken när du öppnar locket.  Mikroorganismer kommer sannolikt oftast via dammpartiklar snarare än att de hoppar omkring på egen hand. Det finns alltid damm i luften.

Sen hur gott det blir är ju en annan historia. Det kan man spekulera i en separat tråd. Mycket socker sådär kan göra ölen lite syrlig har jag själv märkt. Det kan även finnas vissa skillnader mellan olika sockerarter. pH sjunker lätt snabbt i en mjöd pga dålig buffertkapacitet (normalt ger fosfater från malten god bufferkapacitet som gör att pH inte fallter för lågt, i mjöd har man inte den buffringen utan pH kan falla mycket lägre). Blir pH för lågt kan jäsningen också gå långsammare. Lite calcium karbonat kan hjälpa där.

Näringsbrist kan också påverka.

Jag tror främst att sega mjödjäsningar kan bero på brist på kväve och pH-fall under jäsningen, samt i vissa fall där man gör extremt starka saker i kombination med osmotisk stress.

/Fredrik

kolöga_trolltand skrev:

Jag och en kompis gjorde ett litet kul försök att brygga "mjöd" igår.
I receptet ingick:
Ca 1dl humle
19 liter vatten
5hg farinsocker
7hg vanligt strösocker
1 påse Sweet Mead mjödjäst XL (Vintner's Choice 3184)
2 äpplen och lite vindruvor(udda kryddning)

Vi började med att koka upp vattnet och röra i sockret.
I jäskaret hade vi lagt i dom skurna äpplena och druvorna och den hett sköljda humlen.
Vi slog på vattnet och rörde lite.
Eftersom vi gjorde det här sent på kvällen fick det stå över natten (13-14 timmar) och kylas ner till rumstemp.
När jag vaknade imorse hällde jag i jästen och rörde ner den. Hällde även i 1 tsk extra jästnäring.

Nu har jag även några frågor på det här
1: När borde den här bryggden börja jäsa? Det har nu gått 9 timmar sedan jag hällde i jästen.
2: Hur länge ska en sån här bryggd jäsa för att inte bli för stark( runt 5-6% är önskvärt)?
3: Är det vanligt att jäsningen misslyckas helt?

Skulle uppskatta om jag inte fick "besserwisser" svar om att det vi bryggt inte är mjöd utan att det är "mäsk", för det vet jag redan:). Har fått sådana svar på andra forum.

Utan närring kan jäsningen stanna, men det där är inte mjöd och vad du då kallar mig bryr jag mig inte om. Mjöd bryggas på honung och inte socker. Kanske gott, men inte är det mjöd. I så fall ska man kunna kalla brygder utan malt, för öl. Det behövar inte vara den dyraste honung ni använder - se bara till att vattenhalten inte överstigar 20% och kom ihåg jästnärringen eftersom jästen behövar närring för att kunna utjäsa ordenligt. Kryddningen skulle ni även överföra till en mjöd - den kunna bli riktigt gott då! (Bara kom ihåg att samma ögonblick man tillsättar frukt till sin mjöd kallas det en Björr). Om du tycker jag är snoppig är din sak:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Skulle bara meddela att jäsningen kom igång för några dagar sen och det jäser på bra och ser friskt ut!

Tillsatte en extra steriliserad sockerlösning som fredrik sa och det funkade prima. Tack för beskrivningen!

Nu undrar jag om nån kan ta sig lite tid att beskriva hur jag ska gå till väga när jäsningen slutat ända till tappning på flaska?

/Marcus

Hur du ska gå tillväga när du tappar på flaska beror på om du vill ha kolsyra eller inte.

I vilket fall gäller det att rengöra och decinfektera flaskor. Tappa över till en annan hink då du får bort bottengrumset. Om du vill ha kolsyra kokar du upp en sockersirap med ca 8 gram per liter och blandar i. Sedan rätt ner i flaskorna som du försluter.

Se bara till att allt som vidrör mjöden är rengjort och decinfekterat.