För kallt när jag jäste, what to do?

Hej. Jag har haft en IPA samt ESB på jäsning och hela tiden trott att det varit 18 grader men egentligen har det varit mellan 14-15 pga termometern suttit för högt.

Är ölen förstörd eller kan jag ha dom i rumstemperatur och hoppas på att dom jäser klart/ur sig på det sättet?

Tacksam för svar!

Sv: För kallt när jag jäste, what to do?

Det är nog alldeles utmärkt. Antaligen har det varit lite varmare i vörten - kanske 16-17. Ställ upp den i rumstemp några dagar för utjäsning så blir det nog fint.