1 Senast ändrad av kamelryttarn (2013-09-15 18:09:32)

Coopers Real Ale med lite specialmalt

Hade tänkt testa en Coopers-sats med lite specialmalt och extra malextrakt istället för strösocker.

Jag har köpt 2hg Smoked Cherry Malt som jag tänkte spetsa till en Coopers-sats med och istället för det vanliga strösockret tänkte jag tillsätta en burk med Coopers Amber Malt Extract

Jag har lyckats läsa mig till att man inte ska mäska specialmalten i den totala vätskemängden utan att man ska ta en mindre mängd vatten och mäska i ungefär 30 minuter för att brygga ett "te". Jag har även hittat info om att man INTE bör koka maltextrakten, så min plan är väl att hälla i ca 6-8 liter vatten i kastrullen, värma upp till dryga 65 grader, mäska i 30 minuter och sen toppa upp med kallt vatten till ca 22 liter och koka upp det. (Är det någon nackdel med att tillsätta kallt vatten?) Efter att det har fått koka i några minuter tänkte jag stänga av värmen och tillsätta maltextraktet så det löser sig ordentligt och sen dra allt genom plattvärmeväxlaren ner i jäshinken.

Är detta det bästa sättet att använda specialmalt till coopers-satsen eller bör man göra på något annat sätt? Eftersom grundsatsen redan är humlad tänkte jag inte tillsätta någon mer humle, och jag tänkte  även använda orginaljästen, mest för att ser hur det blir även om jag vet att det finns andra jästalternativ.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: Coopers Real Ale med lite specialmalt

Inga svar alls?

Jag har tänkt brygga denna ikväll eftersom min bryggkastrull äntligen börjar bli färdig. Frågan om hur man ska göra med vattnet kvarstår dock. Min nya plan är att mäska specialmalten i den totala mängden vatten om ingen anser att det skulle vara förödande för slutresultatet.

Alltså: Hälla i 23 liter vatten i kastrullen och värma upp detta till  ca 67 grader innan jag tillsätter min specialmalt varpå jag låter den mäska i 30 minuter under omrörning. Sen tar jag ur malten och låter den rinna av ordentligt. Därefter höjjer jag temperaturen och låter allt koka i 30-45 minuter, och sedan stänger jag av värmen och tillsätter mitt maltextraxt (amber-malten först för att ytterligare sänka temperaturen något innan det humlade ale-extraktet åker i) och sedan låter jag vörten gå igenom min plattvärmeväxlare och ner i jäskhinken.

Synpunkter?

Lite onödigt arbete köra allt genom plattvärmeväxlare och koka allt vatten

Mäska specialmalten i 2 liter vatten, koka upp och använd det sedan till att blanda ut maltextrakten i jäshinken
häll kokande vatten i burkarna så du får med all extrakt
spä sedan upp till önskad volymen i jäshinken med kallt kranvatten...

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Kanske aningens överdrivet att värmeväxla, men det enda det tar är lite tid. Eftersom jag redan har stupen så är det ganska enkelt att använda grejjerna. Jag gjorde som jag beskrev i inlägg två och hoppas påd et bästa. Det har inte börjat jäsa än men det har å andra sidan bara stått i ca 10 timmar så det kommer nog även om det är lite nervöst varje gång. smile

Jäsningen är igång.. med besked tror jag.

Litet filmklipp på jäsningen

Brukar det inte vara ett mer konstant "blupp..... blupp...... blupp...." ?

Sen har jag en lite fundering ang bottensatsen. Eftersom jag mäskade 200 gram specialmalt blev det lite "bös" som la sig på botten de första 2 dygnen men nu ser det ut som att det har flutit upp till ytan istället. Är det normalt? Beror sådant delvis på jästen? Min första bryggning var en helmalt BIAB och den höll sig på botten hela tiden. Det ölet ser ut att bli väldigt klart.

6 Senast ändrad av Brandis (2013-10-15 18:58:10)

Normal jäsning, inget att fundera över

Angående böset så kan det röras runt under jäsningen, vissa jäster är mer aktiva än andra och "drar runt" ordentligt i jäshinken
(Det lägger sig sedan när jäsningen lugnar ner sig)

Det verkar redan ha jäst klart. Ingen aktivitet alls att tala om i jäsröret. Det här är lite av ett experiment. Jag VET att det har jäst lite för varmt, men jag kan inte få det svalare än 22 grader i lägenheten. Jag ville veta om det går att jäsa utan jäskyl eller om jag måste bygga mig en kyl innan det kan bli något vettigt öl bryggt hemma i lägenheten.

Har ni varit med om öl som har jäst ut på ca 3 dagar som fortf smakat bra?

Japp! Det behöver inte ha blivit dåligt.

9 Senast ändrad av kamelryttarn (2013-10-17 12:50:08)

tack för svaren. planen är att mäta FG på lördag och sen söndag eller måndag och jämföra för att se så det verkligen jäst klart. sen insåg jag när jag kikade på coopers hemsida att mit uppskattade OG bör ligga i trakterna 1.042 vilket inte är några enorma mängder socker att jäsa ut. för visst borde det vara så att ett lägre OG jäser ut lite snabbare än ett högt?

Taget från FAQ'n på deras hemsida: skrev:

Hur kan jag räkna ut O.G. innan jag blandat brygden?

Man kan inte säga tvärsäkert vilket OG en brygd kommer att få, beroende på flera olika faktorer men man kan tänka i vissa banor i alla fall.
Om man tänker sig en brygd på 23 liter så blir det ungefärliga bidraget till OG enl följande:
1.7kg ölsats = .022
1.5kg flytande malt extrakt = .020
1kg dextros = .015 ( ungefär detsamma för Brewing Sugar, BE1 and BE2 )
500g Light Dry Malt = .008
Notera en variation på +/-.001
Exempel: Receptet "Unreal Ale" rekommenderar 1 burk Real Ale (1.7kg), 1kg Brew Enhancer 1 and 500g Light Dry Malt som blandas till 23 liter.
Om man då räknar enligt de ovan angivna värdena, bör OG bli ca 1.045 (.022 + .015 + .008).
Men om man tar med avvikelserna som kan förekomma +/-, så kan OG vara allt mellan 1042 (.021 + .014 + .007) och 1.048 (.023 + .016 + .009).
Mät OG när du blandat brygden. Något som kan vara värt att tänka på är att om brygden ligger på ett OG på 1.050 eller mer är det bra om du har i ca 15 gram jäst. (Coopers jäst finns i 7 gram och 15 gram)

Jag har ju en burk Real Ale (.022) och en burk maltextrakt (.020) vilket bör landa i NÄRHETEN av 1.042. Antar att mina 200g smoked cherry malt som jag faktiskt medvetet och planerat mäskade i 70 grader (ville uteslutande ha smak och icke jäsbara sockerarter) inte påverkar i någon större grad.

Hade jag varit dig hade jag väntat till nästa helg med att göra något, jästen städar lite i bismaker & biprodukter nu, så ge dig till tåls och låt det stå sammanlagt minst 14 dagar innan du tappar på flaska
Du måste räkna också att du har 22 liter i hinken, inte 23, så OG är antagligen högre än 1.042, uppskattningsvis mellan 1.044-1.047

förresten, du använder väl inte strösocker normalt sett?

Brandis skrev:

förresten, du använder väl inte strösocker normalt sett?

Nej inte egentligen, men detta är bara andra bryggningen för min del och Coopers skriver ju att man ska använda strösocker vilket känns lite "B". Det står även ordagrant i deras medföljande instruktioner att man bör tappa ölet så snart som möjligt efter att det har jäst klart, så jag kan tänka mig att det är från deras medföljande små häften som många "villfarelser" hos nybörjarbryggare kommer.

kamelryttarn skrev:

Nej inte egentligen, men detta är bara andra bryggningen för min del och Coopers skriver ju att man ska använda strösocker vilket känns lite "B". Det står även ordagrant i deras medföljande instruktioner att man bör tappa ölet så snart som möjligt efter att det har jäst klart, så jag kan tänka mig att det är från deras medföljande små häften som många "villfarelser" hos nybörjarbryggare kommer.

Den där lappen som ligger under locket på Coopersburkarna har Tuscana (svenska importören) försökt få Coopers att byta ut rätt länge, samma text fanns där i slutet på 80-talet, ingen skillnad alls. Informationen där är som du förstår grovt missvisande. Coopers måste tryckt upp en jädra massa ex av den där infon eftersom dom aldrig verkar kunna byta wink
Tipset är till alla som ger sig på Cooperskit första gången att läsa antingen på coopershembryggning.se, på detta forum eller något av de andra som finns.
Jag gör lite Coopers då & då fortfarande även om jag gått över till helmalt då det sparar tid, och med rätt jäst och ingredienser blir det bra öl.

Ja jag har fått intrycket av att infon på deras svenska hemsida är mer "up to date". Lappen som ligger i locket känns lite förlegad. Jag ska tappa den på fat i helgen. Har strulat lite med diverse slangkopplingar, men troligen kan jag komma med lite första intryck på söndag. Kommer som sagt att tvångskarbonera allt på partyfat.

Denna ska tappas lördag morgon och kolsyras på fat. Finns det någon anledning att kyla ner hela jäshinken i förväg?

Kallkrascha är inte fel eftersom du skall tvångskarbonera
Inget måste, men ger mindre mängd jäst som hänger med över till faten

Nu står  hinken på balkongen. Det är strax över 10 grader. Den får inte plats i kylen så  detta är det bästa jag kan åstadkomma just nu.

Håll koll på temperaturen, den kan öka fort imorgon bitti
Och hinken står mörkt?

Temperaturstegring är det nog ingen vidare risk för men det var tur du varnade om solen. Har virat en bäddmadrass runt hinken så nu är det bäcksvart och det borde även göra att eventuella temperaturskillnader blir betydligt långsammare även om dom kan förekomma.

Nu är det tappat på partyfat.  FG hamnade på 1.011 men eftersom jag inte har OG så säger det inte så mycket. Smaken är klockren! Nu har jag bara smakat den direkt ur jäshinken, men det känns som att den är allt jag hoppades på. Amber malten har bidragit med bra sötma, och humlingen känns lagom i mitt tycke. Allt som allt så blev det 5 mer eller mindre  fyllda partyfat  som nu står på balkongen kopplade till regulatorn som är inställd till 0.8 bar. Allt verkar hålla tätt. Om en vecka eller två tänkte jag försiktigt släppa  loss slangpaketet  till faten och stoppa i nya igensatta gummiproppar och lagra ölet.

http://www.forumbilder.com/images/2013/10/26/fg.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2013/10/26/partyfat.jpg

Nu har jag provsmakat lite mer. Sötman finns där men är inte så tydlig som den var först. Troligen pga kolsyran och ev temperaturen. Den körsbärsrökta malten märks mycket mer nu. Den är ganska lagom framträdande tycker jag. Färgen är obeskrivligt bra.

http://www.forumbilder.com/images/2013/10/27/ale.jpg

Det är  tyvärr inte så mycket kolsyra i det än men det kommer. Det har varit lite mildare än beräknat så jag har höjt trycket på regulatorn lite.