Coopers Real Ale med lite specialmalt
Hade tänkt testa en Coopers-sats med lite specialmalt och extra malextrakt istället för strösocker.
Jag har köpt 2hg Smoked Cherry Malt som jag tänkte spetsa till en Coopers-sats med och istället för det vanliga strösockret tänkte jag tillsätta en burk med Coopers Amber Malt Extract
Jag har lyckats läsa mig till att man inte ska mäska specialmalten i den totala vätskemängden utan att man ska ta en mindre mängd vatten och mäska i ungefär 30 minuter för att brygga ett "te". Jag har även hittat info om att man INTE bör koka maltextrakten, så min plan är väl att hälla i ca 6-8 liter vatten i kastrullen, värma upp till dryga 65 grader, mäska i 30 minuter och sen toppa upp med kallt vatten till ca 22 liter och koka upp det. (Är det någon nackdel med att tillsätta kallt vatten?) Efter att det har fått koka i några minuter tänkte jag stänga av värmen och tillsätta maltextraktet så det löser sig ordentligt och sen dra allt genom plattvärmeväxlaren ner i jäshinken.
Är detta det bästa sättet att använda specialmalt till coopers-satsen eller bör man göra på något annat sätt? Eftersom grundsatsen redan är humlad tänkte jag inte tillsätta någon mer humle, och jag tänkte även använda orginaljästen, mest för att ser hur det blir även om jag vet att det finns andra jästalternativ.