Sv: Julas syrgas till syresättning

Bra att du förtydligar lite!
Det är rätt många i Norge som använder den va? smile

Apropå Flöde igen så läste jag nyligen där någon hade gjort tester med en DO-mätare efter syresättning. Vi flera tester hade han fått samma resultat med samma tid fast olika flöde. Detta får mig att tro att ett flöde på 0,2L/min kanske inte är så konstigt ändå. I artikeln jag länkade till tyckte han att man kunde räkna med att 100% av gasen tog sig in i ölet och vad jag har förstått så har dom flesta väldigt med skum vid syresättningen med syrgas vilket borde betyda att flödet är alldeles för kraftigt för att syrgasen skulle ta sig in korrekt. 

Har någon några erfarenheter med flödet och tiden?

28 Senast ändrad av svensson.lu (2013-09-12 07:58:49)

Du har helt rätt, men frågan är om du kommer att kunna kontrollera och mäta flödet utan att spendera lika mycket pengar som ensenlig förbrukning av syrgas kostar.
1 l/min är däremot enklare att kontrollera och mäta

Det är nog väldigt få som har några erfarenheter här, men man får väl anta att de som sysslar med jäst har lite större koll:

Yeast: A Practical Guide to Beer Fermentation by Chris White and Jamil Zainasheff skrev:

To help homebrewers with the question of how much oxygen to add to a batch of beer, White Labs ran an experiment injecting pure oxygen into 5.4 gallons of 1.077 wort using a 0.5 micron stainless steel sintered stone at a flow rate of 1 litre per minute. The results show that to reach the desired 8 to 10 ppm, you would need to inject oxygen for one minute.

Shaking, 5 minutes = 2.71ppm
30 seconds O2 = 5.12 ppm
60 seconds O2 = 9.2ppm
120 seconds O2 = 14.08 ppm

Tror att den där texten kan vara en aning äldre? Borde inte en sten på 0,2 micron ge mycket bättre resultat än 0,5? sen skriver dom "desired 8 to 10 ppm" vilket väl inte stämmer längre? Har för mig att 10 är bra för 1,055 och att 1,077 behöver över 12. Kan så klart vara jag som är ute och cyklar men synd att man inte har en DO mätare, hade verkligen varit kul att göra lite experiment.

Min teori för bästa resultat är att ha en sten med 0,2 micron som bildar mindre bubblor vilket borde ta sig in i ölen lättare och ha en flow rate så att det precis inte skummar. ...Men jag har ju inte ens fått hem flödesmätaren så jag kanske VERKLIGEN är way off här... Kul att diskutera dock. smile Skum i processen = mindre skum i glaset väl?   

Har läst på så mycket om allt möjligt senaste tiden och det börja klumpa ihop sig i huvudet. sad

MightyNebula skrev:

Min teori för bästa resultat är att ha en sten med 0,2 micron som bildar mindre bubblor vilket borde ta sig in i ölen lättare och ha en flow rate så att det precis inte skummar. ...Men jag har ju inte ens fått hem flödesmätaren så jag kanske VERKLIGEN är way off här... Kul att diskutera dock. smile Skum i processen = mindre skum i glaset väl?

Det låter väl som en mycket trolig teori, men jag tror att den till viss del är praktiskt svårare att förverkliga. Om du nu väl hittar någon 0,2um "stenar" att köpa, så kommer det initiala tryckfallet över stenen att vara ganska mycket högre än en med 0,5um så det kommer bli svårare att hitta rätt flöde.
Jag kan tänka mig det som om du försökte köra i 5km/h med en ferrari iklädd träskor.

Jag ska dock inflika att jag av naturen är allmänt skeptisk, så låt inte min negativitet smitta av sig. Men jag är samtidigt inte dummare än att jag gärna erkänner mina fel och lär mig något nytt, så jag tycker du ska testa det här ändå wink

MightyNebula skrev:

Har för mig att 10 är bra för 1,055 och att 1,077 behöver över 12. Kan så klart vara jag som är ute och cyklar men synd att man inte har en DO mätare, hade verkligen varit kul att göra lite experiment.

Jag tror inte att det är så himmla exakt, men jag tror däremot stenhårt på att mer syre än vad jag kan skaka in ger ett bättre resultat.
Lyssnade föresten på ett avsnitt av basic brewing, där de testade olika syresättningsmetoder. Själva testet i sig hade en del brister, men slutresultatet blev att den översyresatta ölen och den skakade ölen var bäst smakmässigt. Övriga metoder resultarade i mer eller mindre bismaker och i vissa fall dålig utjäsning.

Ja men Jag behöver fler synvinklar så det är bra att du är skeptisk. smile

Har i alla fall fått tag på en flödesmätare för 0,2-1,2L/min som kommer inom en månad och hoppas allt går vägen. smile
Hoppas på att kunna hyra en DO mätare också bara...

Tack för diskussionen och verkligen kul att du tog upp köra med träskor, är ofta glömsk angående skobyte och har
ofrivilligt kört ett antal mil i träskor... inte det bekvämaste. smile

Ha ha. Fick just besked från Julas kundtjänst att Reduceringsventilen är slut på centrallagret. Kommer in i början av oktober. Nu är den på G i alla fall.

Kjelleman skrev:

Ha ha. Fick just besked från Julas kundtjänst att Reduceringsventilen är slut på centrallagret. Kommer in i början av oktober. Nu är den på G i alla fall.

Pew! tur att man beställde i tid. smile Inte för att det spelar någon roll när ens flödesmätare är i kina. tongue

34

svensson.lu skrev:

Bra att du förtydligar lite!
Det är rätt många i Norge som använder den va? smile

jepp. Interesset har tatt av i Norge nu. Så det er vel derfor den är slut på centrallagret til Jula smile

Tänkte bara berätta att regulatorn är tillbaka på Julas lager, beställde en 23 september och hämtade den i butiken i dag 26 september smile

Spännande.. Då får vi se när min dyker upp!

Nu är det färdigvispat för min del! Tack alla, för inspiration och idéer! :-)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/11070804/Syrgas.JPG

Är det Julas prylar? Kan någon som kört med syrgas berätta om det upplevt skillnad i kvaliten på ölen jämfört med traditionella metoder att syresätta.

rossen skrev:

Är det Julas prylar? Kan någon som kört med syrgas berätta om det upplevt skillnad i kvaliten på ölen jämfört med traditionella metoder att syresätta.

Jag tycker det är skillnad i både utjäsning, stabilitet och laggfas efter att jag har gått över till syrgas, och det faktum att jag minimerar kontamineringsrisken ännu mer, (täckt kärl från flameout till kyld syresatt vört i jäskärlet.
Ska bara hitta på ett smart sätt att injektera jästen också på väg från PVVn till jäskärlet för att få bättre kontakt mot vörten.

Den här diskussionen har jag nu sett så många gånger att jag funderar - är det inte dags för Humlegården att ordna fram ett kit för detta? Syrgastuberna är väl någon form av standard, så de behöver de inte ta in om det är fraktproblem.

gedman skrev:

Den här diskussionen har jag nu sett så många gånger att jag funderar - är det inte dags för Humlegården att ordna fram ett kit för detta? Syrgastuberna är väl någon form av standard, så de behöver de inte ta in om det är fraktproblem.

+1 på den...

Regulator, lämplig slang, sten (ev med rör/svärd) o flödesmätare (om det hade funnits nån som kan monteras på ett praktiskt o säkert sätt)

Stefan

Jag tror att det hade kunnat vara super för ganska många att ha ett startkit för syrgas.
Den enda lilla haken med det här är att det just nu bara finns en leverantör av syrgas - Jula.
Det enda som är ett hållbart alternativ är att humle också säljer syrgasen vilket kanske är svårt med tanke på regelverk för att skicka tryckbehållare och ev farligt gods??

Kolla på AGA! jag har en Oxygen (inte Odorox) 5L flaska som ska gå att byta på AGA.

Ja var nog lite otydlig där, det var engångsflaskorna jag syftade på.

Vad bör man använda som rör och får man det lika snyggt som herrn nedan? Bortsett från flödesmätaren, då det inte är något jag kommer joxa med.

svensson.lu skrev:

Jo fast jag har egentligen bara hunnit med en bryggning med syrgas så jag kan inte ge dig så mycket tips.
Jag köpte på bjolu340s inrådan en flaska och regulator från Jula och sedan har den kompletterats med en flödesmätare. Här är lite bilder iaf:

http://farm3.staticflickr.com/2836/9615 … 8d204a.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7284/9615 … d7181a.jpg

Är det "syrestenen" du åsyftar med rör?

http://farm3.staticflickr.com/2836/9615359078_d72e8d204a.jpg

Den är inköpt från More beer. Sen är det bara en 3/16 - 3/8 JG övergång till sytrådsslang.

Hur bär man sig åt för att syresätta ölen på ett säkert sätt?
Tar ni med jäskärlet utomhus när ni syresätter ölen? "Doppar" man bara ner diffusionsstenen i vörten i jäskärlet och vrider på syrgasen med valt flöde och låter den tuffa på, med öppet lock?