Recept kontroll önskas :) är newbie.

Hej bryggare!
Jag skall börja brygga nu på söndag och önskar en kvalitetskontroll till det recept jag kommit fram till. Frågan är väl om jag gjort några stora tabbar eller felräkningar. Jag önskar en ALE med mycket beska.

Here we go:
Till 20lit färdig ale

-4kg malt(3kg pale ale och 1kg crystal)
-23lit vört innan humle kokning(räknar med några liters bortkok).
-40gr bitterhumle(NorthernBrewer) 60min
-20gr smakhumle(Cascade) 15min
-20gr aromhumle(Cascade) 5min
-1pkt US-05 jäst.

Tack på förhand

Mvh Lerniz

Sv: Recept kontroll önskas :) är newbie.

Kanske lite mycket crystal beroende på vilket nummer den har, sen skulle jag dubbla aromhumlen... Lycka till!

Vilken crystal? EBC´n.
Och 25% kan vara lite för mycket med specialmalt, efterlämnar en hel del ofermenterbara sockerarter som kan göra det färdiga ölet lite sliskigt, och ett högre FG, 10-15% räcker gott och väl.
4kg malt på 20L vört. fråga? vilken % har du tänkt att ölet ska ha?
Tycker även att du bör köra med 2 paket jäst, som du rehydrerar innan.

Ebc är 120-140på crystal. Jag tänkte en alkoholhalt på 4-6procent. 
Mvh P

5 Senast ändrad av ekstedt (2013-10-16 08:30:14)

Tristan skrev:

Varför två paket?

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

ekstedt skrev:
Tristan skrev:

Varför två paket?

Ett paket torrjäst för 20L vört låter lite lite, hur gammal är påsen? hur har den förvarats, kallt/varmt? så länge du inte har ett riktigt nytt paket som inte legat för varm så OK med ett paket om OGt är lågt.

Själv kör jag alltid med lite mer än för lite jäst.

lerniz skrev:

Ebc är 120-140på crystal. Jag tänkte en alkoholhalt på 4-6procent. 
Mvh P

Med 4kg malt och 20L vört kommer du om du får en god konvertering och lakning få ut ett OG på max 1.050, jäser det ut som det ska kommer du troligtvis hamna på ett FG på ca: 1.013 kanske lite högre beroende på mängden specialmalt + mäsktemp.

Jag skulle halvera crystalmalten och lägga det på basmalten istället eller kanske lite Munchnermalt, om inte intentionen var att få mycket av vad crystalen efterlämnar.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Tristan skrev:
ekstedt skrev:
Tristan skrev:

Varför två paket?

Ett paket torrjäst för 20L vört låter lite lite, hur gammal är påsen? hur har den förvarats, kallt/varmt? så länge du inte har ett riktigt nytt paket som inte legat för varm så OK med ett paket om OGt är lågt.

Ett paket räcker gott och väl för 20 liter normalstark vört, se exempelvis Mr Malty, så länge inte jästen är i dåligt skick. Såvida inte jästen är väldigt gammal eller har hanterats ovarsamt finns det ingen som helst anledning med två paket.

ekstedt skrev:
Tristan skrev:
ekstedt skrev:

Varför två paket?

Ett paket räcker gott och väl för 20 liter normalstark vört, se exempelvis Mr Malty, så länge inte jästen är i dåligt skick. Såvida inte jästen är väldigt gammal eller har hanterats ovarsamt finns det ingen som helst anledning med två paket.

Så är det, nu brukar jag använda flytande jäst för det mesta, men de tillfällen jag kör torrjäst så kör jag safe metoden då de brukar vara några månader gamla.
+1 för Mr Malty på smartphone.

Tristan skrev:
ekstedt skrev:
Tristan skrev:

Så är det, nu brukar jag använda flytande jäst för det mesta, men de tillfällen jag kör torrjäst så kör jag safe metoden då de brukar vara några månader gamla.
+1 för Mr Malty på smartphone.

Torrjäst har betydligt längre hållbarhet än flytande. Några månader är inga problem.

/Martin

Mart skrev:

Torrjäst har betydligt längre hållbarhet än flytande. Några månader är inga problem.

Exakt, med två påsar får man dubbla mängden jäst jämfört med vad som rekommenderas. Det är väl förmodligen inte så mycket att det blir något problem, men det är onödigt.

Massa bra tips. Det uppskattas!

Ok. Jag har lyssnat och ändrat lite. Vad tror ni?

-4kg malt(3, 5kg pale ale och 0, 5kg crystal)
-23lit vört innan humle kokning(räknar med några liters bortkok).
-40gr bitterhumle(NorthernBrewer) 60min
-20gr smakhumle(Cascade) 15min
-40gr aromhumle(Cascade) 5min
-1pkt US-05 jäst(vid mkt bra vigör)

Mvh P