Körsbärsvin
Hej
Är det någon som har erfarenhet av att göra ett gott körsbärsvin?
Jag tänker mig ett ganska sött desertvin.
Jag blir mer och mer intresserad av att förädla råvaror som man har tillgång till.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Vin, cider och mjöd → Körsbärsvin
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej
Är det någon som har erfarenhet av att göra ett gott körsbärsvin?
Jag tänker mig ett ganska sött desertvin.
Jag blir mer och mer intresserad av att förädla råvaror som man har tillgång till.
Jag gör en del körsbärsmjöd, ska du ha sött dessertvin på 12-15% bör du ligga på ett OG på 1.110 - 1.120 och räkna med att den bör ha ett FG på 1.020 för att balansera det syrliga i körsbären med en del restsötma.
Hur har du tänkt få upp OGn så högt, bara juicen har nog inte socker så det räcker.
Ja det bör väl vara OG på 1.110 när man startar. Jag vet inte hur jag skall nå dit. Jag har läst ett recept på annat forum:
4-5 kilo körsbär
3000 g socker (gör en sockerlag av det, förvara i PETflaska i kylen, 3kg socker 1 liter vatten = tre liter sockerlag = 100g per dl)
3-4 tsk citronsyra (alt 50-50 citron-vinsyra)
1/2 tsk tanninpulver
1 tsk pectolas enzym
1 tsk jästnärsalt
Portvinsjäst eller "starkvinsjäst"
Svavla + jässtopp
Mosa bären i en hink. Koka upp 7 liter vatten och häll över bären + hälften av sockerlagen. Rör runt och låt stå tills tempen sjunkit till ca 45grader.
Häll i alla ingredienser utom jästen och blanda, låt stå tills nästa dag. Tillsätt jästen och låt jäsa i fem dar, rör runt en eller två gånger om dan.
Sila bort alla bären och häll över vinet i en 10liters dameajanne.
Tillsätt 1 liter av sockerlagen och låt jäsa ostört till hydrometern visar 10-20 grader (en vecka eller två). Häll sedan i sockerlag varannan dag eller så, 1 eller 2 dl beroende på hur fort det jäser. Kolla hydrometern lite då och då. Håller den sig kring 30 så tillsätt inte mer socker utan vänta en vecka och se om den sjunker.
När det inte jäser längre (ett par veckor till ett par månader), tappa om till ett rent kärl och fyll ev. upp med lite vatten eller sockerlag så att det blir fullt. Bildas väldigt mycket sediment så får du tappa om det en gång extra för att få bort fruktkött och annan smörja från kärlet.
Låt stå och klarna minst en månad när jäsningen är klar.
Tillsätt jässtopp och eftersöta efter tycke och smak.
Här lagar man ju bären med ganska mycket vatten (som att koka vinbärssaft) Sedan matar de jästen stegvis med sockerlag. Jag vet inte, det känns lite fel att tillsätta raffinerat socker. Är det ens lagligt att göra så?
Finns det något annat sätt?
Tillsätta mindre vatten? Pressa ur råsaft? (Känns krångligt, kräver väl urkärnade bär)
Jag har funderat över att torka bären först, låta dem skrumpna en aning - vattenhalten sjunker. Så gör ju en del vinproducenter med druvorna.
Alternativt reducera bärmassan på spisen, koka ner dem lite, som en fond.
Vad tror du?
Som du hör har jag noll erfarenhet av fruktvin. Jag gör enkla ale och lite cider. Mältar i en gammal kylväska osv. Vet inte ens hur jässtopp funkar.
Ska den vara svagare än 12-13% och du vill att den ska vara söt bör du stoppa jästen, om du inte använder dig av en öl jäst som bara klarar typ 7%, då efterlämnar den restsötma när den inte orkar längre, du måste dock räkna ut vilket OG du ska starta med beroende på tänkt %.
Den bästa boken jag läst i ämnet är The compleat Meadmaker av Ken Schramm.
Som jag sa tidigare så använder jag mig av honung när jag gör mina fruktviner men det borde fungera med socker också, jästen behöver en massa näring och syre, inget av det finns naturligt i höga doser i varken socker eller honung.
Snabbgenomgång när jag sätter ett fruktmjöd:
Bestämmer mig för % och om det ska vara tort/semi sött/sött.
Räknar ut mängd vatten, honung och frukt/bär. (alla mina frukter och bär har jag fryst innan.)
Kokar vattnet 10-15 min, låter det svalna till minst 80 grader innan honungen går i.
Kyler honungsvattnet till jästtemperatur.
Tillsätter salter, näring och syre.
tillsätter bären/frukten som ligger i humlepåsar.
Tillsätter pigg aktiv jäst.
Sedan tillsätter jag ny näring och syre var 8-10 timme de första 48 timmarna samt rör om för att driva ur kolsyran de nästkommande 24-48 timmarna.
När jästen har gjort 85-90% av tilltänkt jäsning tappas det om på sekundär (glas), där får det stå så länge det behöver innan den sätts på fat för lagring och eventuell kolsyra.
Jag vet inte, det känns lite fel att tillsätta raffinerat socker. Är det ens lagligt att göra så?
Ja!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Vin, cider och mjöd → Körsbärsvin