Flasktappning

Hej, jag gick en ölbryggningskurs och har nu gjort min första bryggning med ett gott resultat. OG=1060 FG=1015.
Jag kom att tänka på en sak nu efter flasktappningen, jag tappade direkt från jäsfatet via en silduk ner i flaskan för att inte få med "jäst kakorna". Finns det nån risk att jag fått med för lite jästceller så att kolsyran kommer få problem att bildas?
Någon som har gjort på detta sätt och haft problem/lyckats?

Sv: Flasktappning

Har svårt att tänka mig att dina jästceller INTE skulle räcka till. Tror knappt man behöver oroa sig för det. Däremot har jag förstått att silduk och liknande anordningar inte är rekommenderat efter primären eftersom man introducerar ganska mycket syre, vilket inte verkar vara bra enligt dom som vet. Jag har bara kört med hävert direkt ner i flaskorna. Min första omgång står på flaskjäsning just nu så jag kan inte komma med mer erfarenhet än så, men det gör nog snart någon mer i tråden.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Om jag ska vara mer precis så täckte jag en tratt med silduk och lät ölen rinna längs flaskkanten ner till botten. För att minimera syresättningen så som du säger.
Egentligen är det väl bara att vänta och se men det skulle vara bra att veta tills nästa bryggning om jag borde byta tillvägagångssätt, då jag tänkte brygga igen i veckan.

Är du försiktig vid flasktappning och har häverten över jästkakan så får du inte med något gegg, men ändå (för mig) alltid tillräckligt med jäst för att tryckjäsa.

www.facebook.com/bjorwik

Jästcellerna kommer absolut att räcka, däremot är risken att du syresätter ölet med silduken precis som kamelryttarn säger.
Min metod är att försiktigt tappa över från jäshinken till en annan hink, antingen med kran på jäshinken eller autohävert. Vid omtappningen är jag noggrann med att inte få med jästen och att inte syresätta ölet. I den nya hinken blandar jag i sockerlagen som ska ge kolsyran i flaskorna. Den hinken ställer jag på diskbänken ovanför diskmaskinen som får stå med luckan öppen. Den hinken har också en kran, på vilken det sitter en flaskfyllare (kran+flaskfyllare kostar under 100:-). Jag slipper alltså hålla i flaskfyllaren, jag slipper tappa den på golvet (grr ...), och allt spill hamnar på diskmaskinsluckan.

har precis byggt om en std jäshink med kran och fyllare precis som pb beskriver.. Har hört att det ofta bara är att trycka i fyllaren i kranöppningen med nätt presspassning, men själv fick jag grada av några tiondelar på kranen innan de gick o tröck i flaskfyllaren.. o som sagt.. har man diskmaskin så är det guld sen.. bara att placera ut tomflaskor, plats för fyllda (tex två backar är väl praktiskt), en skål med starsan och kapsyler o armlängds avstånd till sin kapsyleringsapparat..

tror de flesta använder nåt i denna stilen (humles art nr):
tappkran (8037)
flaskfyllare 3/8" (8031)

Kostnad 68 kr + jäshink o ett 26mm borr om det saknas..

Stefan