Sv: Dålig på stilar, vad kan detta kallas?

Kenneth skrev:

Om jag mäskar in ett vanligt öl vid 68 grader får jag garanterat ett FG på 16-20.
Konstigt att det kan skilja så mycket.
Menar du verkligen att mäsken är 68 grader eller är det mäskvattnet som håller en temperatur på 68 grader innan iblandning av malt?

Vi kanske pratar förbi varandra här?

Det är mäsken som är 68 grader. Värmar upp vattnet til 75-76 grader och hamnar alltid på 68 grader därefter:-) Och nej, jag mäskar inte heller för länge heller.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

27 Senast ändrad av jan_johansen (2006-05-23 13:02:07)

Fredrik skrev:

3:1 låter bra, då ska det inte vara någon fara.

De gånger jag haft en ordentligt ofullständig utjäsning känner man det på smaken. Det är inte lika sött som läsk såklart men jämför man med en torr öl så känner jag skillnad. Windsor torrjäst brukar enligt mina erfarenheter lämne mycket restsocker och blir ofta lite sötare än vad jag tycker är trevligt.

Då lutar det ju åt att den högre tempen i kombination med malt sorterna och mäskschemat.  Jag tycker det är svårt att förutsäga resultatet av ett schema eftersom det är så många faktorer som påverkar.

Om Jan haft samma schema, så undrar jag om han hade samma malt? Enzymhalten i pale ale malt brukar uppges vara mycket lägre än tex pilsnermalt, bara hälften enligt vissa källor. Det har ju utan tvekan en viss inverkan.

/Fredrik

Kölshen där jag fick 1007 använde jag bara Pilsnermalt. å Andra sidan när jag och tor bryggade en veteale med 50& pil och vetemalt blev fg 1008 och vete har ju inte så där många enzymer heller.

och mäsknings-schemaet var
68 grader: 15 min
dekok: 20 min
68 grader: 10 min
dekok: 20 min
utmäskning: 15 min

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Joel skrev:

kenneth, jag kan intyga att jan har 68 grader som mäsktemperatur. jag använder mig också konsekvent av höga temperaturer, 68-69 grader, och det högsta FG jag uppmätt var 1015 (OG var nånstans över 50). är inte säker på ume-vattnet, men jag har väldigt mjukt vatten.
kan det ha nåt med det att göra?

Vi har också nästan Böhmisk vatten här Joel  - det borde du snart veta gamla pojk eller är du lika senil som jag;-):)

ALBA GU BRATH

Det verkar iofs skilja mycket mellan olika malter beroende på både kornet och mältningen. Jag kollade just på weyermanns specifikationer och det verkar rätt menlöst... de skriver bara ut försockringstiden 10-20 minuter.. och det säger mig lite. Eller snarare så låter det ganska länge? Jag vet inte hur det mäter.

Då är det bättre när de anger DP värdet. Har inte kollat så noga hur man relaterar DP värdet till min värdet. Hur som helst är intervallet 10-20 alldeles för vitt för att vara meningsfullt.

Tittar man på andra tillverkare hittar man iofs både enzym rika pale ale malter och vete malter, så det är kanske svårt att generalisera pga pga malttyp. Utan riktiga specifikationer står man sig rätt slätt och det enda raka är väl att testa malten själv.

Vilken pale ale malt använde du? Någon annan som provat den i liknande schema?

/Fredirk