Förkultur på svartmalt

Smällde ett smack-pack igår kväll, efter att ha konstaterat att: OJ, vi skulle ju brygga i morgon.
Gjorde i ordning vört till en förkultur också och tänkte låta paketet svälla några timmar innan jag slänger i jästen.
Då en schwarzbier står på menyn gjorde vi i ordning en kallmäsk på 3hg svartmalt och 4 liter vatten för att stå till i kväll.
Men... Paketet svällde inte igår. Nu har den svällt något, men det är ju liiite väl sent att göra en förkultur. Dessutom tvivlar jag på att svartmaltgröten mår bra av att stå en dag till.

Jag har en fundering:
Visst skulle det väl funka att idag koka upp och kyla ner svartmäsken för sig, hälla den i jäskärl och sedan i med jästen. Sedan i morgon kokar vi den "vanliga" vörten och häller i den i den redan uppstartade jäsningen?

Sv: Förkultur på svartmalt

Sent svar, men jag tror inte att enbart svartmalt gör jästen särskilt glad.
lite energi/förjäsningsbara sockerarter, jäsnäringsfattigt, och troligen lite för lågt pH

Hur stor sats brygger ni? Med ett smack-pack behöver man väl oftast ingen förkultur?

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

4 Senast ändrad av wicing (2013-09-14 15:32:41)

@Kenneth
Misstänkte detta med. Gjorde även ett densitetsprov på den och trotts att den är kolsvart låg den bara på 1.015. Vi gjorde som så att vi tillsatte 300g DME och kokade det några minuter (ville inte koka ur för mycket smak ur svartmalten). Tillsatte jästen vid elvatiden igår kväll. Efter 12 timmar var den fortfarande precis spegelblank. Får se om den kommit igång när jag kommit hem.

@Vikage
Nja. Inte till lager i alla fall. Vi brukar hamna på runt 20 liter. Sen är jästen tre månader gammal också.

Inte förrän nu i morse kom den igång. Den verkar ju ganska trött.Är det försent tror ni? Är det risk att bakterier hunnit ta överhand?
I annat fall tänkte jag låta den stå och jäsa tills nästa helg och ställa den i kylskåpet efter ungefär halva tiden.
Sen kokar vi vört på basmalt och humle nästa helg och häller i "svartmäsken".
Skulle det funka?

Jag har inte riktigt förstått varför ni gör förkulturen på något annat än basmalt.

@Bee. Anledningen är att svartmalt blötlades dagen innan planerad bryggning. När jästen inte hade kommit igång på planerade bryggdagen var vi rädda att "svartmäsken" skulle surna och gå förlorad om vi inte använde den. Därav fick den bli del av en förkultur. big_smile

Det verkar som att det funkade i alla fall. Jäsningen kom igång finfint.