1 Senast ändrad av nico (2013-09-13 10:55:52)

jäst starter bubblar så den ser kolsyrad ut, normalt?

Hej!

Ny på det här med ölbryggning och i forumet, lärt mig mycket om det hela genom o läsa här, tack så mycket!

Nu har jag skaffat lite prylar och gett mig på en förjäst.
Jag hade inget maltextrakt så jag gjorde en ~2L vört genom o mäska ca 330g ale-malt (krossade korn) i en timme i 50-65 grader och sedan 10min i ~78grader, avlägsnade sen malen genom o sila ut allt mellan två kastruller 5-6gånger sen koka det i 10-15min.

Efter nedkylning till ca 24grader (det var sent och jag behövde sova) hällde jag i ett paket wyeast american ale som hade svullnat upp, dock såg jag när jag öppnade att bara ett av de två fickorna inuti hade spruckit, så jag skar upp den andra o hällde i.
Allt som kom i kontakt var desinficerat så gott jag kunde.

Mätte OG innan och hydrometern visade 50, kollade med ett program för att kompensera för temp och det sa 51.

Idag är det tänkt o bryggas men innan dess skulle jag bara vilja kolla med er att jästen beter sig som den ska.
Jag vaknade idag helt säker på att se ett lager skum på jästen som tecken att den fungerade, men istället var det inget skum alls..
Tänkte japp nu är den död, skit! men efter jag lyfte på locket och kollade i såg jag att det bubblade ganska mycket..

Det bubblar så mycket så att den ser typ kolsyrad ut, ska den göra det?
Har sett lite youtube-videor som visade förjäst men jag har inte sett någon som bubblar kraftigt.

Är lite orolig att den inte är ok så jag tog en snabb video i morse och la upp den på youtube,

Vi har tänkt brygga ikväll så om någon kan kolla på videon under (syns inte så bra, helskärm kan behövas) och ge lite input på om den är ok att köra med eller om jag ska öppna ett nytt paket så skulle det vara mycket uppskattat!

http://www.youtube.com/watch?v=Km3H0Pqrorw

Mvh/Nybörjare

Sv: jäst starter bubblar så den ser kolsyrad ut, normalt?

Ser bra ut. Pitcha.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sv: jäst starter bubblar så den ser kolsyrad ut, normalt?

Så det ser normalt ut? Tack så mycket, då blir det premiärbryggning ikväll.