1 Senast ändrad av Bullen (2006-05-08 06:27:05)

Dålig på stilar, vad kan detta kallas?

Hej!

Jag är helkass när det kommer till att veta vad det är för stil man brygger så jag tänkte höra med er vad detta kan kallas som jag tänkte brygga på söndag.

9,5 liter IBU: 17

2200 gram Pale Ale malt

400 gram Melanoidmalt

8 gram Amarillo 60 minuter

15 gram Amarillo 5 minuter

Jäst: 1318

OG: 1050

Kom gärna med synpunkter också!

Mvh /Bullen

Sv: Dålig på stilar, vad kan detta kallas?

Något liknande en Pale Ale - fast like smakhumle skulle vara önskvärd. Annars ser det ju bra ut:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Okej, ska tänka på det då och kanske lägga till lite smakhumle smile

Nej det är inte en Pale Ale med ett IBU på 17 samt avsaknad av Crystal Malt vilket jag anser är ett måste om man vill få en "rätt" karaktär på Pale Ale.
Missförstå nu inte mig genom att tro att jag säger att det blir ett dåligt öl för det har inte med det att göra.

Att klassifiera har mer att göra med att man ska ha ett gemensamt språk så att man förstår varann när man kommunicerar med varann.

Om som i detta fall man skulle kalla det för en Pale Ale så kommer man att missförstå och feltolka.
Det blir inte en Pale Ale bara för att man använder Pale Ale malt och en Ale jäst.

Jag skulle mer säga att det går mot en amerikansk brown ale med tanke på Amarillo humlet, melanoidinmalten och den låga beska. Fast egentligen inte det heller.

Du har helt enkelt gjort ett eget öl!
Det bästa som finns tongue

Pale ale liknande - inte pale ale Kenneth:-) Och javisst - bara för att man användar PA Malt och en engelsk jäst blir det inte PA av den anledning utan jag här tänkar på färg och så .. .  . .men som sagt - det är inte PA utan kanske relatera till den familj på vissa sätt.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Tror den faller precis utanför ett antal olika öltypsdefinitioner. Men vad gör det. Låter som en smaskig öl. Hur högt/lågt du mäskat kan dock göra en helt enorm skillnad på ett sådant recept.

Låter hur som helst smaskigt.

Sitter själv nu och svalkar mig med en typlös folköl av egen bryggning.

7 Senast ändrad av jan_johansen (2006-05-05 14:02:02)

Och just det med typlös är kul - vi måste våga experimenter omend inte alla vågar var like "gränssökande" som jag. Och hembryggning är som bekant oftast bäst:-)

Man kan tänka så här: Om ingen vågade experimentera hur många ölsorter skulle finnas nu? Eller i nyare tid (1930 talet): Om ingen vågade experimentera då skulle inte Orval finnas till och då skulle jag inte vilja leva!;-):-)

ALBA GU BRATH

Klart man ska experimentera en massa och det är jag inte rädd för att göra. Lite kul ibland bara att göra ett riktigt basic öl för att lära sig hur just denna sorten humle smakar osv, ej heller bryggt med melanoidmalt förut, så ska bli kul att se vad den ger för smak. Men som du säger, experimentera mera.

Okej, ville mest veta för att jag ska se vad jag ska kalla den. Namn och etiketter lägger jag alltid ner lite jobb på. Trevligt när det ser trevligt ut.

9 Senast ändrad av Bullen (2006-05-09 10:31:21)

Det vart total kaos vid denna bryggningen men jag tror det kommer bli gott ändå.

Det är så att utmäskningen som skulle vara 20 minuter i 75 grader fick bli 2 timmar i 75 grader, detta pga att vi hade översvämning i källaren samtdidigt så det var lite att göra om man säger så. Ni som haft det vet vad jag pratar om sad

Ändrade lite i receptet också, det nya blev:

9,5 liter   IBU: 23

2000 gram Pale Ale malt

200 gram Pilsnermalt

400 gram Melanoidmalt

8 gram Amarillo 60 minuter

5 gram Amarillo 30 minuter

15 gram Amarillo 5 minuter

Försockringsrast 15 min 68 grader

Dekoktion 20 min

Försockringsrast 10 min 68 grader

Dekoktion 20 min

Utmäskning 120 min (pga översvämning) 75 grader

Lakade ur drygt 15 liter!

Vörtkok 100 minuter (ca 30% kokade 20-30 minuter längre)

OG:____1047____(1049)
FG:____________(1011)

Nu undrar jag, gör det något att utmäskningen blev i 2 timmar?

Nej, troligen inte alls.
Främst pga att det var det sista steget (utmäskningen).
Nästa gång så se till att du stänger av kranarna ordentligt så du slipper översvämmningen varje gång du brygger wink

Vad trevligt, luktar som det kan bli en väldigt god öl också.

Hehe, snarare så att jag får låta bli att gå på toaletten. Hade en slammis här, så var problemet löst på en kvart. Men dygnet innan var inte kul, man ringer ju inte såna där arbetare på söndagar för då blir det ruskigt dyrt. smile

OG på denna ölen vart 1047 och FG 1020. Alltså bara drygt 50 % utjäsning, vad kan detta bero på? Det smakar inget konstigt nu när jag tappade upp det. Vet ju inte hur det blir med kolsyra osv.

Kan det ha att göra med melanoidmalten eller kan den extremt långa utmäskningen vara anledningen?

Du har bara fått en stor del dextriner vid mäskningen:-) 1020 är kanske lite hög för den stil, men i många fall tycker jag det är bättre med mer fyllighet, än blask -  blask har jag upplevd alldeles för många gångar förre jag fick värmisolering:-)

ALBA GU BRATH

Okej då får jag hoppas att det blir bra då. Men kan det då blivigt mkt dextriner av den långa utmäskningen tro och på grund av melanoidmalten eller?

Du har upplevt mycket blask många gånger innan du fick värmeisolering? Vad menar du? Att du fått blask på grund av för låg temperatur vid jäsningen eller vad? Eller för låg temperatur under mäskningen? Jag hajar inte.

Svårt att säga exakt vad det beror på. Det framgår inte exakt hur du gjorde, vad vad mäskttjockleke, hur stor andel gjordes dekokterna på etc.

Rent generallt så kan inte en utmäskning i sig ge för högt FG, den enda möjliga förklaringen till det jag kan komma på är om du hade en mycket ofullständigt förklistring och utlösning av stärkelsen under de tidigare delarna av mäsken. Det i sig, kan hände om man har dålig kross, eller om man mäskar för tjockt.

Jag har aldrig provat det där mäskschemat men jag tycker du har mäskat in kanske lite väl högt när du gör dekoktion? Det kan kanske denaturera enzymerna för snabbt. enzymerna är temperaturkänsliga och en av poängen med dekoktion är väl att man få försiktigast möjliga sätt ska försöka laka ur enzymerna, och sedan förklistra malten med våld (dekokt). Sedan häller man tillbaks enzymerna.

Jag tror du har haft för varmt i början.

/Fedrik

Vad är det du saknar? Tycker det framgår ganska exakt ändå vad jag gjorde. Men och du menar dekoktionen enbart så tog jag 1/3 av vörten och kokade vid sidan om. Sedan tror jag väl ändå inte att det är den "höga" värmen i början som är boven i dramat då ungefär detta schema är "stulet" från Jan och jag har kört det i flera olika brygder och aldrig haft så dålig utjäsning.

Krossningen tror jag inte heller det beror på, för det enda jag krossat själv i detta receptet var melanoidmalten och jag tycker ändå att det blir ganska bra krossat i min kaffekvarn.

Mvh /Bullen wink

Att gå in vid 68 ger oftast ett högt FG.
Det stackars betaamylaset får inte en chans att jobba ordentligt.
Det är i allafall min erfarenhet.
Möjligen bidrar också den rätt stora mängden melanoidinmalt.
Jag vet inte riktigt hur den är.
Men det kan även vara att jästen av någon anledning somnade in innan den hann göra sitt jobb ordentligt.
Det händer mig då och då att jag får ett FG på runt 20 utan att jag kan hitta någon rimlig anledning.
Bryggning är ibland lite oförutsägbart....

Ja, nog är det svårt att förutsäga resultatet.

Vilka mäskscheman som fungerar bra, kan också beror på malten. Jag har som sagt inte provat det där schemat. Pale ale malten innhåller ju också normal mindre enzymer (framförallt mindre beta amylase) än tex pilsnermalt. Och då kan man anta att ett mäskschema som är mer försiktig med det värmekänsliga beta-amylaset ger bättre resultat.

Det är bara en tanke. Har du haft samma malt, förra gången du körde det schemat?

Det jag saknade annars vara förutom det du svarade på, mäsktjockleken. Dvs hur många liter vatten per kg malt under mäsken?

Blev utbytet normalt? eller högre?

/Fredrik

En annan vild gissning är att OM du totalt så att säga hade mer alfa aktivitet än beta, så kan du också fått mer maltotriose i vörten än normalt, vilket i sig kan göra att skillnaden mellan hög och låg utjäsningsgrad ger större utslag på FG.

Det kan ju vara en kombination, det vet man aldrig. Det smakar inte väldigt sött? Om du har dålig utjäsningen tror jag att du bör kunna känna en lite högre sötma.

/Fredrik

Jag använder konsekvent 68-69 grader som inmäskningstemperatur och vid normalstarka öl har jag ingen problem med det. Just nu hamnar jag högt, men å andra sidan bryggar jag öl till vinterperioden just nu (=hög OG). Kölshen fick 1007 FG och jag hade just 68 grader som inmäskningstemperatur.

ALBA GU BRATH

Om jag mäskar in ett vanligt öl vid 68 grader får jag garanterat ett FG på 16-20.
Konstigt att det kan skilja så mycket.
Menar du verkligen att mäsken är 68 grader eller är det mäskvattnet som håller en temperatur på 68 grader innan iblandning av malt?

Vi kanske pratar förbi varandra här?

Oj vad virrigt det blev här smile

För att svara Fredrick här så var mäsktjockleken från början iaf 3:1. Utbytet vart en aning mindre än beräknat. OCh jag tycker inte det smakar så väldigt sött. Nu har jag ju bara smakat en mun på densitetsprovet också. Får återkomma med smakrapport när den stått till sig lite.

kenneth, jag kan intyga att jan har 68 grader som mäsktemperatur. jag använder mig också konsekvent av höga temperaturer, 68-69 grader, och det högsta FG jag uppmätt var 1015 (OG var nånstans över 50). är inte säker på ume-vattnet, men jag har väldigt mjukt vatten.
kan det ha nåt med det att göra?

25 Senast ändrad av Fredrik (2006-05-23 10:30:19)

3:1 låter bra, då ska det inte vara någon fara.

De gånger jag haft en ordentligt ofullständig utjäsning känner man det på smaken. Det är inte lika sött som läsk såklart men jämför man med en torr öl så känner jag skillnad. Windsor torrjäst brukar enligt mina erfarenheter lämne mycket restsocker och blir ofta lite sötare än vad jag tycker är trevligt.

Då lutar det ju åt att den högre tempen i kombination med malt sorterna och mäskschemat.  Jag tycker det är svårt att förutsäga resultatet av ett schema eftersom det är så många faktorer som påverkar.

Om Jan haft samma schema, så undrar jag om han hade samma malt? Enzymhalten i pale ale malt brukar uppges vara mycket lägre än tex pilsnermalt, bara hälften enligt vissa källor. Det har ju utan tvekan en viss inverkan.

/Fredrik