Torrhumling och kallkrasch

Efter att ha sökt bland gamla trådar har jag fortfarande inte blivit riktigt klok på hur man kombinerar kallkrasch och torrhumling. Vad jag ser finns tre alternativ
1) Torrhumla först och kallkrascha sen, men vad jag har förstått så kan gästen dra med sig humle oljor när den sjunker till botten.
2) Kallkrascha och efter ett par dagar torrhumla. Dock osäker på hur mycket den kallare temperaturen försämrar utlakning av oljorna.
3) Kallkrascha, låt stå kallt någon vecka och sen låta den komma upp i temp igen innan jag torrhumlar. Enda problemet jag ser med detta är att ölet får stå på jästkakan en längre tid, tänkte inte hälla över till sekundär.

Vilka av dessa sätt är att föredra?
Bonusfråga: Som jag nämner i punkt 3 så tänkte jag torrhumla i samma kärl där ölet primärjäst. Detta för att undvika infektionsrisk samt tillförsel av syre som omtappning innebär. Kan detta ställa till problem? Det blir isåfall 2,5-4 veckor i samma jäskärl beroende på vilken av metoderna jag väljer.

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Sv: Torrhumling och kallkrasch

Nummer 1.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sv: Torrhumling och kallkrasch

Jupp skulle du inte få tillräckligt med drag från torrhumlen, tillsätt mer torrhumle.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio