Jäsning av lageröl

Hej.
Jag är i färd att göra mitt första öl och har problem med jäsningen. Har använt Braumeister för att göra ett lageröl och gjort en förkultur på German Lager Yeast WLP830. Det har snart gått fyra dar sen förkulturen tillsattes och jag börjat misstänka att jag gjort något fel. Jag kylde vörten till cirka 20 C och hade ungefär samma temp på förkulturen vid tillsatsen. Skakade sedan om ordentligt och placerade jäskärlet med jäsrör i kyl som håller cirka 12 C som är den rekommenderade temperaturen för jästen. Ser inga bubblor i jäsröret men om jag skakar om jästunnan bubblar det ordentligt en kort stund. Gjorde jag fel som direkt placerade jäskärlet i kylen eller skulle jag hållit kvar vid +20 C tills jäsningen kommit igång? Går det att rädda situationen nu eller är det kört?

Sv: Jäsning av lageröl

Mät SG.

Då ser du direkt om det jäst ngt.

/Martin

Vid lägre temperatur absorberar vätskan mer gas.  Därav börjar det bubbla senare än vid alejäsning. Det blir öl ändå så ta det lugnt.

Tack för det. Finns kanske lite hopp.

skulle gissa att de hade gått betydligt bättre om du hade väntat tills jäsningen hade kommit igång. det är dock alltid vanskligt att sänka tempen alltför snabbt. ännu bättre är att sätta förkulturen i kylen när den är klar, kyl vörten till 12 grader eller lite under och sedan sätta jästen. jag är verkligen ingen erfaren lagerjäsare men min senaste kylde jag till 8grader, syresatte och satte jästen. jag blev duktigt nojig när den knappt puttrade efter ett dygn. efter 36 timmar var den igång och efter 10 dagar helt utjäst.

ok, tror jag skall testa detta vid nästa försök.

Kolla även att locket på jäshinken sitter på ordentligt. Jag hade en öl som jag aldrig trodde kom igång till jag märkte att locket satt löst. Koldioxiden kunde därmed smita ut den enkla vägen istället för att bubbla ut vackert genom jäsröret.

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Trodde ett tag att jag hade läckage eftersom jag tycker jag känner lukten av jäst. Tror dock att det är tätt eftersom att vattnet i jäsröret rör sig när jag trycker på plasttunnan. Ska dock kolla lite mera. Kan ju vara det felet.