Bryggverk på G
Har tänkt mig att bygga ett smidigt och praktiskt bryggverk som inte tar så mycket plats och är lätt att rengöra. Eftersom jag brukar köra BIAB och tycker det är jäkligt smidigt att bara lyfta ur malten och börja koka i samma kärl har mina tankar mest kretsat kring nåt slags digitaltstyrt "single vessel" med cirkulation av vörten under mäskningen. Braumeistertekniken med maltrör och att cirkulera vörten underifrån för att slippa stopp i silplåten är tilltalande. Eftersom jag inte har nån lust att ta upp en massa hål i botten på 50 litersgrytan och dessutom har en 3kW rostfri "cartridge heater" jag tänkt använda mig av och som då skulle bli i vägen har jag klurat på följande...
Tanken är att använda sig av en lös botteninsats som sänks ned och står på ben ca 5-6 cm ovanför botten på 50 liters grytan. Denna har ett fastsvetsat cirkulationsrör som maltröret sedan träs över. Undre silplåten skulle kunna vara ihopsvetsad med själva maltröret medans den övre fixeras mot dess fals.
En bryggning skulle med denna idé kunna se ut så här:
1. Den rostfria botteninsatsen sätts på plats i grytan.
2. Vatten tappas upp till markering på cirkulationsrörets utsida.
3. Mäsktemperatur knappas in och värmning av vattnet startar.
4. När temperatur uppnåtts sänks maltröret ned och fixeras mot botteninsatsen med silikonpackning.
5. Den krossade malten tillsätts och övre silplåt fixeras.
6. Locket sätts på, slangen ansluts till cirkulationsröret och pumpen cirkulera vörten.
7. Efter avslutat mäskschema tas övre silplåt bort och maltröret hängs upp för avrinning.
8. Maltrör och botteninsats lyfts ur och vörtkok kan påbörjas...

Tankar kring detta?