Rökig äppel ale?

Hej!

Vi precis avslutat vår första extraktbryggning enligt Bergsnö receptet (http://www.humle.se/library/recipes/ext … nsnow.html) som blev mycket bra. Nu tänkte vi göra en rökig äpple ale, men vet inte riktigt hur vi ska bära oss åt.

Tanken är att försöka utgå ifrån Bergsnö receptet. För att få till rökigheten tänkte vi byta ut specialmalten mot Gotländsk Rökmalt, funkar det? Hur mycket bör vi använda?

Till bergsnö används humlesorterna Nugget, Perle och Cascade. Är det någon av dem som funkar bra för vårt ändamål?

Sist men inte minst är det äpplena. Här verkar det vara bäst att skala, klyva och hälla ner dem 5min innan kokstopp för att sedan låta dem ligga med i jäsningen. Är det rätt sätt?

Många frågor för oss nybörjare. Vore väldigt tacksamma för hjälp!

Sv: Rökig äppel ale?

En ytterst personlig reflektion är att jag tycker ni borde brygga några öl till och lära er brygga innan ni konstrar till det. För ni kommer inte att veta vad som gör vad om ni inte först etablerar förståelse/erfaranhet av andra råvarors påverkan (typ att delmäska med olika sorters malt för att se hur maltsorterna spelar roll).

Fast jag vill inte vara den som sätter stopp för någons kreativitet.
Gotländsk rökmalt funkar,  har kört riktigt stor andel av denna i några öl så rökighet kan ni få.
Äpple, ja....lite svårt att veta vad det är ni är ute efter. Ser inte att ni får någon direkt äpplesmak med er i ölen.

Något i den här stilen tänker jag mig (för 25L sats);

- 4kg ljust torkat maltextrakt (muntons),
- 167g crystal malt
- addera ytterligare en del Gotländsk rökmalt på 167g

- 28g Nugget som bitter humle
- 40g Cascade som arom humle
- hoppa över smakhumlen och istället tillsätta 4.5kg äpplen efter vörtkok som får ligga i ca 20min

- tillsätta äpplen igen vid sekundärjäsning

Vad tror ni om det där?
Vi är ute efter en fruktig smak av äpple med touch av rökighet i kroppen.

Tack!

En fruktig smak tror jag ni får bäst genom att använda en brittisk jäst, jäst gärna i jästens övre temperaturområde.
En stor del av det som kallas äppelsmak är pga sötman i frukten äpple. En torr cider smakar tex inte som när du sätter tänderna i frukten. Mao sockret tar jästen hand om och kvar blir bara en fraktion av äppelsmaken.
Du kanske ska gå till din livsmedelsbutik och istället köpa sådana droppar som man använder för att smaksätta kolsyrat vatten med, för de finns i blandade smaker. Då kan du dessutom välja att inte slå det i din vört utan istället använda dropparna efteråt i din öl.