1

Isolera kastrull

Hallå,

Har insett att liggunderlag funkar sådär som isolering när jag kör på gashäll (smälter), har funderat på att testa motorrumsisolering (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … ta-369214/)

vad tror ni om det? Ska sägas att jag kör BIAB så isoleringen är extra viktig!

Sv: Isolera kastrull

Borde fungera bra mycket bättre än liggunderlag.

jag har själv funderat på samma isolering. det STÅR att den ska klara 120 grader men jag är lite fundersam på klistret bara. att isoleringen i övrigt fixar det tvivlar jag inte på. tannken med den är nog dock att isolera saker FRÅN värme och då sitter klistret mot det som ska hållas förhållandevis svalt.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Det är någon som isolerade med brandfilt. Kanske var på shbfs forum. Verkar fungera bra.

kamelryttarn skrev:

jag har själv funderat på samma isolering. det STÅR att den ska klara 120 grader men jag är lite fundersam på klistret bara. att isoleringen i övrigt fixar det tvivlar jag inte på. tannken med den är nog dock att isolera saker FRÅN värme och då sitter klistret mot det som ska hållas förhållandevis svalt.

Man får väl dra några stroppar/spännen runt i värstafall om inte klistret håller. Nästan så det hade varit bättre med en variant utan klister, om det skulle visa sig att det inte skulle funka med klistret har du antagligen en ganska så ful kastrull med klistretrester kvar. Men är väldigt sugen att testa på biltemakastrullen som jag har som ändå snart ska bytas ut.

120 C är väl ganska lågt om du har problem med att gaslågan smälter liggunderlaget? Gaslågan håller över 1000 C. Ett vanligt liggunderlag klarar iaf över 100 C så det kan inte vara någon större skillnad i smältpunkt

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Skorstensinsolering. (Två ord?)
  Det fungerar med gas

Saken är att liggunderlag funkar om man lämnar 10cm ner till botten men tanken är att kunna isolera hela grytan. Kanske om man kör liggunderlag och sen täcker med brandfilt?

Känns läskigt att blanda in olika sorters byggisolering mha till damm osv. Använder du det själv?