Första BIABen på gång (Julbrygd 2013)

Fick precis leveransbekräftelse på det kommande BIAB-experimentet. Att kalla det öl är nog inte riktigt rätt, men någon form av fermenterad dryck bör det bli i alla fall. Tanken är en mörk, söt och smakrik julbrygd.

Viennamalt             1.30 kg
Pale Ale (Briess)         1.30 kg
Caramel 40L             0.20 kg
Caramel 120L             0.30 kg
Biscuit malt             0.20 kg
Café                    0.20 kg
Chocolate malt (Briess)     0.30 kg

Planen är omkring 16 liter vört när allt har kokat ihop. Ingen humle, men tänkte kasta i lite pomerans, kanel och kakaobönor under kokningen. Jästplanen är 2 pkt Wyeast Denny’s Favourite 50 och lite Nutrient Blend

Jag tippar på ett OG strax över 1.060 men FG har jag inte den blekaste om.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: Första BIABen på gång (Julbrygd 2013)

Varför ingen humle?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag uppskattar varken smaken eller beskan av humle.

Jag vet att man bör ha en rymlig påse till malten, men 60x60 känns för stor för min biltema-gryta. jag kommer aldrig göra på mer än 3.5-3.8kg malt. Skulle den här påsen räcka till för mig?

http://shop.humle.se/utrustning/bryggni … -dragsnore

Men doserar då en låg dos vid 60 min med låg alpha syra får du ju otroligt lite smak och beska men ändå humlens konserverande effekt. Utan att veta skulle jag tro att ölen inte åldras särskilt bra utan humle eller motsvarande växt.

Jag har lite Savinjski Golding som kanske skulle funka i så fall. tack för tipset.

Behövs det 2 paket jäst? De flesta onlineberäkningarna jag gjort menar på det, men har det verkligen någon betydelse? Dom äter väl upp allt som går till sist ändå eller?

Till 16 liter ska du inte behöva 2 paket om jästen inte är gammal.

9 Senast ändrad av kamelryttarn (2013-08-26 14:16:19)

Vad blir det för skillnad då? Handlar det bara om hur snabbt det jäser klart?

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Knappar man in 4 gallons och OG på strax över 1.06 så verkar det vara bra med nästan 2 paket

Svarar mig själv lite då jag inte hade läst på tillräckligt:

How Does Pitch Rate Affect My Beer?
Pitch rates make a dramatic difference in the final flavor and aroma profile of any beer.  Ester production is directly related to yeast growth as are most other flavor and aroma compounds.

A low pitch rate can lead to:
Excess levels of diacetyl
Increase in higher/fusel alcohol formation
Increase in ester formation
Increase in volatile sulfur compounds
High terminal gravities
Stuck fermentations
Increased risk of infection

High pitch rates can lead to:
Very low ester production
Very fast fermentations
Thin or lacking body/mouthfeel
Autolysis (Yeasty flavors due to lysing of cells)

Jag tror jag testar med ett paket, vilket känns rimligt till en början, sen kan man ju alltid ändra på receptet och se vad det får för resultat. Viktigaste är nog att anteckna allt noggrant så man kan återskapa och tweaka lite.

Idag kom ett litet paket

http://www.forumbilder.com/images/2013/08/26/mm.jpg

Maltmagnus... Du vet att det är Humlegårdens forum va?

Jag ursäktade mig lite över detta tidigare, men hörde inget så jag antog att det inte var ajja-bajja. Dessutom har jag ingen kvarn och jag hittade inte så mycket krossade varianter på humle.se

Om någon tar illa upp plockar jag bort bilden.

Bee skrev:

Maltmagnus... Du vet att det är Humlegårdens forum va?

Onödig självcensur. Finns inget i forumreglerna om var saker i bilder måste vara köpta.

Enligt forumreglerna (för övrigt läsvärda):
"Forumet ... är öppet för alla som är intresserade av ett fritt, kreativt och konstruktivt idéutbyte".

DU behöver inte gå i tokförsvar. Är det du som postat bilden? Det är ganska normalt att det dyker upp en kommentar liknande min. I detta fall kanske jag borde satt till en ;-P för det var mer så jag menade det.
Jag har för övrigt lika stor rätt att skriva det som kamelryttarn har att posta sin bild.

Dessutom är det Humlegårdens forum inte något privat drivet. Dom driver det som en gratis tjänst till oss att utbyta kunskap via, då kan man iallafall visa lite respekt.

Har läst den här http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2110 tråden lite om hur fördelningen av sockerarter påverkas av olika mäsktemperaturer och funderar på att mäska lite varmare än brukligt för att få lite mindre maltos och mer icke förjäsbara sockerarter för att hålla nere alkoholstyrkan och öka sötman och fylligheten i brygden lite. Eftersom det är ett BIAB-projekt utan massa avancerade uppvärmningssystem tänkte jag värma upp vattnet (19 liter) till 70 grader för det verkar som de flesta tappar ca 2 grader när dom tillsätter malten för att då hamna på ca 68 grader.

Varför kan man inte låta den stå kvar på spisen och hålla ett öga på tempen istället för att isolera med filtar och allehanda isolerande prylar man har till förfogande?

Ska man låta påsen vara kvar i kastrullen medans man ökar tempen lite för utmäskning och vad är lämplig temperatur? Vissa skriver 70 grader men där är jag ju i stort sett redan i försockringsrasten eller vad man nu ska kalla den.

Om du har spisen på måste du röra om hela tiden för att inte det ska bli för varmt i botten. Vi har själva slutat med att använda spisen helt under mäskningen då öldomare hittade tanniner i våra öl. Så här gör vi: värm vattnet till vad BeerSmith rekommenderar för "strike-temp" ofta ca 4 grader över önskad mäsktemp för vår utrustning (36l patina med dubbla liggunderlag). För utmäskning lyfter vi påsen över i en balja eller jäshink och häller på 78-80 gradigt vatten som får stå i cirka 10 min. Om vi ens gör utmäskning, det beror på önskat OG och slutvolym, mao om vi behöver köra maxi-BIAB eller inte.

På de ställen jag testa att räkna på min maltmängd tror jag inte jag behöver någon superhög effektivitet. 3.8kg på 16 liter verkar klara sig även med haltaskig effektivitet. Målet är en "öl" som håller någonstans mellan 4-5%

Det kanske är lite dumt att köra första BIABen utan ett grundrecept men jag tänkte det kunde vara lite kul att testa i alla fall.

Testade precis Beersmith (det fanns ju tom en Ubuntu-version så jag slapp köra i wine) men det måste vara något av det krångligaste program som någonsin skapats. Det är gjort av erfarna bryggare, för erfarna bryggare. Jag begrep inte mycket av det.

Jag har installerat det programmet två gånger under min bryggarkarriär men aldrig fastnat. Det finns inget som det programmet kan ge mig som inte papper, penna, Palmers bok och en miniräknare klarar.

Jag inser dock att vi (plural!?) som tycker så är i klar minoritet..

Jag är rabiat förespråkare av digitala hjälpmedel, men det där var tyvärr enligt mitt tycke inget bra sådant. Jag kan förstå att vissa gillar det, för det fanns parametrar för ALLT och lite till, men som nybörjare bryr man sig inte så mycket om exakt OG, efficiency, AB, yeast cell count å gud-vet-vad. Jag är mer ute efter ungefär hur mycket vatten jag bör börja med för att få ut 15-16 liter vört efter kok (plus minus 2 liter kanske, jag är inte så himla petig) och när jag ska lyfta ur påsen och grytan och börja koka vörten. Jag har nog kommit till slutsatsen att vill man göra det så enkelt som möjligt värmer man vattnet till strax ovanför mäsktemp, tillsätter malten under omrörning och hyffsat noga kontroll på temperaturen, justerar tempen om det behövs lite lätt och försöker hålla allt inom ett hyffsat snävt temp-intervall i ca 60 minuter innan det är dags för att lyfta upp påsen, låta den rinna av hyffsat rätt ner i grytan för att sedan höjja temperaturen till runt 100 grader och låta det koka utan att stormkoka i ca 60 minuter. Under denna koktiden tillsätter man det smaktillsatser i form av humle och annat som man vill ha.

Ang. Beersmith, jag är nybörjare och använde det från första bryggningen och tycker det var jättelätt att lära sig, jag kan ju inte alla funktioner, men det behövs inte, det kan man ta senare. Räcker att man förstår det grundläggande och då är det otroligt smidigt.

När jag provar mitt recept och fyller i 16 liter på önskad vörtvolym ser jag både 5l och 30 liter lite här och var i programmet... varför? och alla olika mäskmetoder!?? det finns ju typ 200...

kamelryttarn skrev:

När jag provar mitt recept och fyller i 16 liter på önskad vörtvolym ser jag både 5l och 30 liter lite här och var i programmet... varför? och alla olika mäskmetoder!?? det finns ju typ 200...

Lite svårt att veta vad du menar, när det gäller BIAB finns det bara 3 vad jag vet. Light, Medium och Full Body. När det gäller volymen, är det lättast att göra en egen equipment baserat på en mall utifrån den som är mest lik och sedan redigera lite. Därefter välja den och se till att batchen har rätt storlek. Sen är det bara att köra igång och lägga in malt.

För mig som nybörjare är det inte så lätt. Jag vill göra en mörk, söt brygd. (Jag gillar Störtebeker Hanse Porter, men tycker att den gärna kunde vara lite sötare och ha mindre humle) Jag har ingen aning om vad det skulle kunna jämföras med för öltyper. Det är skillnad på nybörjare och nybörjare. Jag har börjat i fel ände om man jämför med hur programmet är tänkt...

"Starting a New Recipe

When I build a new beer recipe, I almost always start by picking a target beer style."

Jag har utgått från vilka smaker och karaktärer jag vill ha fram och gissat på olika maltsorter efter det. Likaså jäst och tillsatser. BIAB blev det eftersom det verkade som ett bra sätt att själv kunna styra lite mer än man kan med vanliga ölsatser. Där får man delvis rätta sig efter det extrakt som passar bäst, även om det inte är rätt och sen går det ju att tweaka lite runt det om man vill. Sen kan jag tycka, att  påstå att man brygger öl när man värmer upp en konservburk  och tillsätter en massa vatten och jäst, är ungefär som att påstå att man lagar mat när man micrar en findus-låda. Jag kan diddley-squat om öl egentligen, och har ingen motivation att lära mig om hur man gör en bra IPA, utan jag vill göra "drycker" (i brist på bättre ord) som jag gillar.

Jag var lite nyfiken på  IPA efter allt man hört å läst så jag passade på att be om ett smakprov när jag var på Bishops Arms en gång. Jag trodde det jag fick i glaset var trasigt, men han försökrade att det skulle lukta och smaka så som det gjorde. Tur man får provsmaka lite innan men beställer.

Du väljer ett nytt recept och väljer sedan stil, du kan läsa om varje stil också genom att klicka på knappen bredvid, vet du inte vad som gör varje stil typisk och vad dom innehåller så rekommenderar jag att läsa runt på nätet eller skaffa en bok som behandlar ämnet, typ Brewing Classic Styles. Det är inte programmets uppgift att lära dig smile Programmets uppgift är att hjälpa dig ta fram rätt mängd ingredienser och försöka förutspå resultatet utifrån vad du väljer.