När ska man hälla vörten från gryta till kärl?

Har alltid (10bryggningar) efter vörtkoket gjort en virvel i vörten, väntat 10-15min och sedan hällt genom en sil och ned i jästunnan av plast och sedan på kylning (Vattenbad).

När jag läser bloggar och liknande så förstår jag att de flesta kyler redan i grytan? Är det så och varför i så fall? Det känns som risken för infektion minskar om vörten är koket då den passerar silen istället för rumstempererad.

www.facebook.com/bjorwik

Sv: När ska man hälla vörten från gryta till kärl?

Jag vill inte ha min varma vört utsatt för syre mer än absolut nödvändigt.
I och med att den är varm så oxiderar vörten väldigt snabbt om du silar av dem.

Det syre du tillsätter i en kall vört skapar inte oxidering (lika snabbt) utan är mer "fritt" för jästen att använda under sin tillväxtfas.

Sv: När ska man hälla vörten från gryta till kärl?

skaffa plattvärmeväxlare det är en av de bästa investeringar jag gjort till denna hobby! du vinner tid och mindre risk för oxidation etc.

4 Senast ändrad av Lindh (2013-08-20 11:03:41)

Sv: När ska man hälla vörten från gryta till kärl?

Och jag slår ett slag för kylspiralen. Sätter inte igen, billia och enkel att tillverka, kyler hela vörten snabbt ner förbi DMS-intervallet mellan 100 ner till 65c istället för att kyla en liten del från 100-20 med plattvärmeväxlare. Men smaken är som baken. Det blir bra öl av bägge kylmetoderna. Snigelkylning i vattenbad gjorde jag en gång, aldrig mer.

Sv: När ska man hälla vörten från gryta till kärl?

En fördel med att kyla i kokkärlet är att du filtrerar efter kylning. När du kyler, speciellt om du kyler snabbt så fäller du ut så kallade cold break proteiner.  Filtrerar du bort dessa när du häller över till jäskärlet får du minskade problem med så kallad köldgrumling

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Sv: När ska man hälla vörten från gryta till kärl?

Lindh skrev:

Och jag slår ett slag för kylspiralen. Sätter inte igen, billia och enkel att tillverka, kyler hela vörten snabbt ner förbi DMS-intervallet mellan 100 ner till 65c istället för att kyla en liten del från 100-20 med plattvärmeväxlare. Men smaken är som baken. Det blir bra öl av bägge kylmetoderna. Snigelkylning i vattenbad gjorde jag en gång, aldrig mer.

Ursäkta om det är en dum fråga men är det egentligen någon skillnad på HUR tempen sjunker från 100-20  med plattvärmeväxlare kontra spiral?

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: När ska man hälla vörten från gryta till kärl?

Hela vörten kyls med spiral medan endast en lite del i taget blir kyld med pvv. Så om pvv-kylningen tar lång tid är det vört som ligger i 65-100 intervall längre än med spiral.

Så det är skillnad, men är pvv rätt dimensionerad så går det fort. På samma sätt som att spiralen behöver vara rätt dimensionerad.
Smaken är som baken.

Sv: När ska man hälla vörten från gryta till kärl?

En rejäl PVV klarar ju 20-50 liter på en kvart typ men då kostar de också. Plus att du måste ha mycket bra koll på renlighet och separation av humle. IC (immersion chiller/kopparspiral) är idiotsäker om du bara dragit år slangarna ordentligt. Den blir ren när du stoppar i den en kvart före kylning och sen får du fördelen att du kan göra en 70c giva på humlen som inte kommer förånga de fina oljorna. Men även här krävs en vettig storlek för bra resultat och jag kan lova att det finns många här på forumen (inklusive mig) som önskar de hade tagit 10 meter rör istället för 5, men det finns nog ingen som tänker tvärt om...

För min del har Yamils artikel om kylarspiraler fått mig att släppa tanken på PVV: http://www.mrmalty.com/chiller.php

Sv: När ska man hälla vörten från gryta till kärl?

PVV'n jag har till kommande bygga får nog anses vara enorm. Har svårt att tänka mig att det tar många minuter att kyla vörten men sen har jag planerat att köra på biltemas gryta och begränsa mig till ca 15-16 liter vört.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: När ska man hälla vörten från gryta till kärl?

intressant läsning det där! Jag har testat att köra in vörten efter PVV i ett annat kärl och låta det så så att eventuell kalldruv inte åker med i
jäskärlet. Det blev dock inte kvar där i form av kalldruv så efter det kör jag rakt ner i jäskärlet.
Vad man kunde göra är väl att pumpa in den avkylda vörten från PVV tillbaka i grytan och samtidigt då få till en whirlpool.

Kör dock alltid med en hopback före PVV så att inget humle och annat skoj kommer in i den så att den sätter igen. Det är också att föredra att man använder en pump före PVV.





Lindh skrev:

En rejäl PVV klarar ju 20-50 liter på en kvart typ men då kostar de också. Plus att du måste ha mycket bra koll på renlighet och separation av humle. IC (immersion chiller/kopparspiral) är idiotsäker om du bara dragit år slangarna ordentligt. Den blir ren när du stoppar i den en kvart före kylning och sen får du fördelen att du kan göra en 70c giva på humlen som inte kommer förånga de fina oljorna. Men även här krävs en vettig storlek för bra resultat och jag kan lova att det finns många här på forumen (inklusive mig) som önskar de hade tagit 10 meter rör istället för 5, men det finns nog ingen som tänker tvärt om...

För min del har Yamils artikel om kylarspiraler fått mig att släppa tanken på PVV: http://www.mrmalty.com/chiller.php

Sv: När ska man hälla vörten från gryta till kärl?

varför bör man ha en pump innan plattvärmeväxlaren? flöden utan extra kraft med "öppna spjäll" är väl mer än tillräckligt? jag trodde man fick reglera tempen på det som kommer ut ur PVV'n mha kranen från grytan innen den når PVV'n?

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: När ska man hälla vörten från gryta till kärl?

nja det kanske inte behövs, men jag hade alltid lite dåligt flöde och stopp ibland före jag kopplade in pumpen. Kanske jag hade dålig fallhöjd. Men nu när jag kör med hopback så är det nästan ett måste.

Sv: När ska man hälla vörten från gryta till kärl?

kamelryttarn skrev:

varför bör man ha en pump innan plattvärmeväxlaren? flöden utan extra kraft med "öppna spjäll" är väl mer än tillräckligt? jag trodde man fick reglera tempen på det som kommer ut ur PVV'n mha kranen från grytan innen den når PVV'n?

Blir ganska rejält tryckfall över en PVV och vätskehöjden i grytan ger ganska lågt tryck.

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?