Saison med äpple och nypon

Efter att ha druckit Dugges Hippofae och Brekeriet Breidur, som jag verkligen gillade, så tänkte jag nu prova att brygga något liknande själv.
Hippofae innehåller havtorn, honung, nypon och rölleka medans Breidur innehåller mango och äpple.
Jag tänkte göra min variant på äpple pch nypon från vresrosor för att få fram fruktigheten som finns i de två nämnda ölen.

Maltnotan blir som en klassiskt saison med pilsnermalt, 15% puffat vete och 10% munichmalt. Jag siktar på ABV runt 5%.
Jag kommer använda europeisk humle, som inte kommer få ha särskillt stort genomslag i smaken. IBU kommer bli runt 20.
Jästen jag redan köpt är Belgian Saison II jäst (White Labs WLP566). Jag vill att ölen ska jäsa ut lågt för att få fram syran från frukten, så jag funderar på om jag ska tillsätta Brettanomyces bruxellensis Trois (White Labs WLP644) efter primärjäsningen. Vad tror ni? Saisonjästen jag köpt kanske jäser ut nog ändå?

Sen är frågan hur jag ska tillsätta frukten.
Min tanke är att bara skölja äpplen av någon frisk smakrik sort. Riva dem och lägga i jäshinken med ölet. För att få ut mer smak av nyponen tänkte jag koka en puré på dem, som jag kyler och häller ner samtidigt som äpplena i sekundären. På det sättet kanske jag får i lite naturlig Brett eller bakterier ner i ölet som kan ge lite syra och högre utjäsning. Tror ni att det är dumt, borde jag desinficera äpplena också?

En annan variant för att få lite spontanjäsning på ölet är att tillsätta både äpplen och nypon rivna/hackade direkt efter bryggning av ölet tillsammans med saisonjästen då. Fast det känns för riskabelt för att det ska kännas värt att prova det.

Hur länge borde jag låta fruken få ligga i ölet?
Hur stor mängd äpple och nypon borde jag tillsätta till en 10l sats?

http://spritkoket.blogspot.se/